Hlavní obsah

Útok na levné lety se stupňuje. Vlak nesmí být dražší, chce eurokomisař

Foto: Profimedia.cz

Místopředseda Evropské komise Frans Timmermans.

Reklama

Představitel EU pro opatření v oblasti klimatu podpořil výzvu německých Zelených ke změnám v oblasti daní, aby Evropané znovu začali k cestování na kratší vzdálenosti používat namísto letadel vlaky.

Článek

„Pokud by se občany EU podařilo přesvědčit, aby létali maximálně jednou ročně, pak by to nebyl žádný problém – ani pro klima, ani pro jejich peněženky,“ uvedl v rozhovoru pro německou mediální skupinu Funke místopředseda Evropské komise Frans Timmermans.

„Podporuji zdanění leteckého petroleje, stejně jako jiných paliv. (…) Nikdo nemusí létat desetkrát nebo dvanáctkrát ročně,“ prohlásil Timmermans. Nepodpořil však výzvu k zákazu letů na krátké vzdálenosti předsedkyně německé strany Zelených Annaleny Baerbockové.

Ta podle BBC uvedla, že vláda vedená Zelenými by se pokusila zrušit levné lety, jaké jsou nyní například z Německa na Mallorku k dostání za pouhých 29 eur (730 korun). „Klimaticky příznivé zdanění letů by takové ceny zastavilo,“ řekla kandidátka na post německé kancléřky Baerbocková.

„Rodina, která pojede na dovolenou vlakem, by měla za jízdenku zaplatit méně než za cestu letadlem. Lety na krátké vzdálenosti by v dlouhodobém horizontu neměly existovat,“ řekla Baerbocková listu Bild am Sonntag.

Timmermans již v minulosti zákaz letů na krátkou vzdálenost podpořil, přestože nebylo jasné, jak přesně krátkou vzdálenost definoval. V roce 2019 v německé televizi v rámci debaty s Manfredem Weberem řekl, že lety na krátké vzdálenosti by měly být ve střednědobém horizontu zakázány a nahrazeny vlakovými spoji. Svůj postoj od té doby zřejmě umírnil.

Velká většina Evropanů zákaz letů na krátké vzdálenosti podporuje, uhlíkovou daň by podpořilo ještě více lidí. Ukázal to celoevropský průzkum postojů k létání a změně klimatu.

Evropská investiční banka (EIB) provedla průzkum mezi 28 088 lidmi ve všech 28 členských státech Evropské unie (včetně Velké Británie, která byla v té době členem – pozn. red.). 62 % respondentů uvedlo, že podporují zákaz letů na krátké vzdálenosti, 72 % by podpořilo uhlíkovou daň z letů.

Minulý měsíc poslanci francouzského Národního shromáždění odhlasovali návrh zákona o ukončení letů na krátké vzdálenosti v případech, kdy by stejnou cestu bylo možné absolvovat vlakem za méně než dvě a půl hodiny. Senát o návrhu zákona zatím nehlasoval.

Podle návrhu zákona by měl od dubna 2022 vejít v platnost zákaz používání venkovních hořáků na terasách kaváren a restaurací. Supermarkety by také musely omezit balení potravin do plastů.

Také rakouská koaliční vláda loni v červnu zavedla daň ve výši 30 eur (760 korun) na lety kratší než 350 km a zakázala lety na vzdálenosti, které lze urazit vlakem za méně než tři hodiny.

Letecká doprava se na celosvětových emisích oxidu uhličitého podílí přibližně 2,4 procenty. Spolu s dalšími plyny a vodními parami, které letadla produkují, je toto odvětví podle BBC zodpovědné za přibližně pět procent globálního oteplování.

Reklama

Doporučované