Hlavní obsah

Uzdravení pacienti mají virus opět v těle. Příklad 163 pacientů z Jižní Koreje varuje

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Reklama

Budování kolektivní imunity je jednou z nadějných strategií proti covid-19. Ale co když je důvěra v promoření lichá?

Článek

Své by o tom mohla vyprávět Jižní Korea. Země dávaná za vzor, jak zvládnout nákazu, v sobotu oznámila, že u 163 vyléčených pacientů se nákaza covid-19 potvrdila znovu. Z celkového množství 7829 uzdravených by se dvouprocentní část nemusela jevit jako významná. Korejské centrum pro kontrolu a prevenci nemocí (KCDC) se ale obává, že jen minimum uzdravených jedinců mělo dosud potřebu nechat se otestovat znovu.

Další neznámou v otázce jednou vyléčených pacientů je míra jejich nakažlivosti. Podle zástupce ředitele KCDC Kwona Joon-wooka zatím nejsou důkazy, že by tito znovu pozitivní pacienti měli být infekční, přestože se u poloviny z nich projevují mírné příznaky nemoci. Varoval však, že okolo nového koronaviru panuje příliš mnoho neznámých a tvorba imunity mezi ně patří.

„Covid-19 je nejnáročnějším patogenem, kterému jsme v posledních desetiletích mohli čelit,“ řekl Kwon podle CNN. „Je to velmi obtížný a náročný nepřítel.“

KCDC si pozitivní testy u lidí, kteří už byli zdraví, vysvětluje zvýšenou citlivostí testů na pozůstatky viru v těle. Stejně jako mnoho zemí používá Jižní Korea k testování viru metodu reverzní transkripce polymerázové řetězové reakce pro detekci RNA. Test funguje tak, že ve vzorku odebraném pacientovi nalezne důkaz genetické informace o viru. Podle Kwona mohou ale tyto testy stále detekovat části RNA i poté, co se osoba zotavila. „To je jedno a pravděpodobně správné vysvětlení,“ řekl.

S obdobným problémem se setkala i Čína a i tamní vědci si jej vysvětlují citlivostí testů na pozůstalé fragmenty nemoci v těle. „Mě tento problém příliš netrápí,“ uvedl jeden z čínských respiračních odborníků Čong Nan-šan.

Kouzelné slůvko - protilátky

Veškerá teorie o vytvoření imunity dle odborníků stojí a padá na protilátkách. Tělo během zotavování se z nákazy virem produkuje protilátky. Ty jsou důležité, protože mohou později zabránit tomu, aby byla osoba infikována stejným virem znovu a tělo díky nim ví, jak s nemocí bojovat. Množství zotavených pacientů, kteří měli testy na přítomnost viru znovu pozitivní, ale vzbuzuje otázky, jak protilátky fungují v reakci na covid-19.

K nedostačujícím důkazům o „nedotknutelnosti“ jednou vyléčených se vyjádřila i Světová zdravotnická organizace, podle které jsou otazníky hlavně okolo testů na protilátky. Pro země, které pomocí takových testů spoléhaly na důkaz o vybudování imunity, vydala upozornění. Mezi ně patří například Velká Británie, která sérologických testů pořídila 3,5 milionu.

Podle epidemiologů WHO ale neexistuje důkaz o tom, že by sérologický test mohl říct, zda je jedinec vůči covid-19 imunní či nikoli. „Spousta zemí předpokládá, že používáním sérologických testů bude schopná měřit i imunitu společnosti,“ uvedla na ženevské konferenci epidemioložka Maria van Kerkhoveová. „Právě teď ale neexistuje důkaz o tom, že takový druh testu prokáže, zda je testovaný vůči reinfekci chráněný či nikoli.“

Otázka etiky a frustrace pacientů

Spoléhání se na informace plynoucí z testů protilátek s sebou podle kolegy van Kerkhoveové, Michaela Ryana, nese i etické problémy. „Okolo tohoto přístupu musíme vyřešit i několik závažných etických záležitostí. Je potřeba s tímto přístupem zacházet opatrně, například ani nevíme, jak dlouho protilátky v těle vydrží. Člověk, který už jednou byl nakažen, může třeba věřit, že teď už mu riziko nákazy nehrozí. Ale ve skutečnosti to tak být nemusí,“ uvedl Ryan.

Proměnlivé výsledky testů mohou přímo ohrožovat i duševní pohodu testovaných. Jeden z nich, Jin Kim, leží v nemocnici v jihokorejském Tedžonu. Na konci března měl test pozitivní, zkraje tohoto týdne negativní, ale o den později byl znovu pozitivní. 25letý mladík bude muset absolvovat nejméně další dva testy, aby potvrdily, že je opravdu negativní. Po propuštění z nemocnice by měl na doporučení vlády zůstat dva týdny doma.

Reklama

Doporučované