Hlavní obsah

V Černobylu po Černobylu. Co způsobil televizní hit v zóně smrti

Reportér Seznamu Janek Rubeš se vypravil na túru po černobylské oblasti: Jak ovlivnil slavný seriál HBO zájem turistů?Video: Janek Rubeš, Seznam Zprávy

 

Reklama

Od odvysílání první epizody populárního seriálu HBO Černobyl uplynulo skoro půl roku. Zvýšila celosvětová popularita seriálu i počet turistů v černobylské oblasti?

Článek

V létě 2018 se autoři průvodce Honest Guide Janek Rubeš a Honza Mikulka vypravili prozkoumat, jak funguje turistický ruch v okolí Černobylu.

„Za 100 dolarů vás luxusní minivan odveze zhruba za dvě hodiny od kyjevského hlavního nádraží k prvnímu checkpointu. Mimochodem – cena za túru se může zdát nízká, ale pro místního s průměrným platem je v podstatě nemyslitelná. Průměrně vydělávající Ukrajinec by za ni dal téměř půlku svého platu,“ popisovali tehdy.

Teď, po vlně zájmu, který oblasti přinesl seriál HBO Černobyl, zůstaly ceny překvapivě na svém. Čeho ovšem přibylo, jsou turisté.

Průvodce Sergej ze společnosti Adventure Tours nás vyzvedává u hotelu v centru Kyjeva v 7 hodin ráno. Prý je to jediná možnost, jak se vyhnout několikahodinovému čekání ve frontě u kontrolních stanovišť v řadě turistických autobusů. Po dvou hodinách jízdy chápeme jeho obavy, cestou předjíždíme plno autobusů turistických společností, které mají všechny stejný cíl.

Honest Guide na místě tragédie v černobylské jaderné elektrárně v létě 2018.Video: Honza Mikulka, Janek Rubeš, Seznam Zprávy

Na místě to ale turistické peklo není. Samotná černobylská oblast, rozprostírající se kolem bývalé jaderné elektrárny, je natolik obrovská, že se v ní počet turistů jednoduše rozmělní.

Nicméně na populárních místech, kterými jsou hlavně zajímavé budovy nebo místa, kde je radiace stále vyšší, je cítit zvýšený zájem. Seriál HBO se tu skloňuje na každém kroku a téměř každý průvodce jej zmiňuje ve svém výkladu.

Kvalita marketingu a jeho cílení na západní turisty je také cítit. Obchůdky se suvenýry nabízejí vše – od zapalovačů, nálepek „I survived Chernobyl“ až po trička Hard Rock Café Chernobyl. S autorskými právy si na Ukrajině nikdo moc hlavu neláme.

Sergej vybírá cestu naší prohlídky vždy tak, abychom se vyhnuli větším davům a – jak sám popisuje – „zachovali si pocit opuštěného místa“.

Na otázku, co říká na celkový dopad seriálu na turismus v oblasti, s úsměvem odpovídá jednou z nejznámějších hlášek série: „Not great, not terrible.“

Reklama

Související témata:

Doporučované