Hlavní obsah

V Česku běží Zátopek, americká kina se z krize prostraší

Kina se od svého znovuotevření snaží udržet diváky.

Reklama

Hororové snímky vrací do amerických kin diváky a hlavně peníze. V Česku však takový úspěch nemají. Největší tržby zajistil Zátopek, který do pokladen kin nasypal nejvíce korun od začátku pandemie.

Článek

Hollywoodské trháky se snaží tržby kin dostat na úroveň z roku 2019. Hororový film Candyman ve Spojených státech dokazuje, že takové snímky mohou být silným tahounem zisku.

O tomto víkendu si film z produkce společnosti Universal Pictures připsal z prodeje vstupenek 22 milionů dolarů v USA, dalších 5,2 milionu dolarů na ostatních světových trzích. Návštěvnost podle serveru CNBC předčila očekávání, přestože ve velké části USA přibývá případů covidu-19 kvůli nakažlivější variantě delta. Panovaly proto obavy, že lidé ke stříbrnému plátnu nepřijedou.

Co funguje v USA, v Česku zabrat nemusí. V tuzemských kinech měl hororový snímek premiéru 26. srpna a od té doby podle údajů Unie filmových distributorů utržil přes 808 000 korun.

„Dá se říct, že horory u nás nejsou tak populární žánr jako v USA, ale situace se zlepšuje. A také je třeba si přiznat, že zrovna Candyman je v USA známější hororová postava, diváci si pamatují původní film, a tak to měl tento remake jednodušší,“ říká Tomáš Vyskočil z Filmtoro.cz.

Nabídka hororů v kinech je podle Vyskočila v současné době rozmanitější než před 15 lety a diváci hledají v rámci žánru jiné typy filmů. „Jsou to spíše klasické lekačky, jako je V zajetí démonů či TO, než slashery, kde postava vraždí jak na běžícím pásu,“ dodal.

Zátopek byl dlouho očekávaný a odkládaný film, který se dočkal v posledních týdnech mimořádné reklamy nejen svým uvedením na festivalu ve Varech. Stala se z něj událost a i lidé, kteří normálně do kina nechodí, se rozhodli vyrazit.
Tomáš Vyskočil z Filmtoro.cz

Kina se od svého znovuotevření snaží udržet diváky. Problém však zhoršilo mnoho vysoce hodnocených franšízových filmů, které byly uvedeny v kinech a současně na streamovacích platformách.

To není případ hollywoodských hororů z roku 2021. Analytici z oboru očekávají, že si film Candyman povede v kinech dobře.

„Zážitek z kina je pro sledování hororů jako stvořený, a proto bude vztah mezi kinosály a tímto nejkonzistentnějším a nejziskovějším žánrem pokračovat tak dlouho, dokud budou diváci nadšeni z toho, že se mohou bát v potemnělé místnosti s partou cizích lidí,“ uvedl pro CNBC mediální analytik Paul Dergarabedian z mediální společnosti Comscore.

Díky menším rozpočtům ve srovnání s jinými žánry nemusí horory vydělávat tolik peněz jako ostatní filmy, aby se dostaly do zisku.

„Rozpočet filmu Candyman, který je pokračováním stejnojmenné hororové klasiky z roku 1992, se odhaduje na 25 milionů dolarů. Během prvního víkendu získal na tržbách více než 27 milionů dolarů. Film měl samozřejmě rozpočet na marketing, který se obvykle počítá zhruba na polovinu produkčního rozpočtu. A studio se s kiny dělí o zisk z kin, takže se mu investice ještě nevrátila, ale je na dobré cestě,“ uvedl Dergarabedian.

Pro srovnání: Film Černá vdova z produkce studia Disney měl výrobní rozpočet 200 milionů dolarů a marketingový rozpočet přibližně 100 milionů dolarů. Celosvětově utržil od uvedení do kin na začátku července 370 milionů dolarů. Film od Marvelu nejspíš neprodělá, i když si finance rozdělí s kiny.

Stejně tak film Sebevražedný oddíl od filmové společnosti Warner Bros, který se dostal do kin na začátku tohoto měsíce, měl rozpočet 185 milionů dolarů a do nynějška v pokladnách kin vydělal přibližně 154,5 milionu dolarů.

Horory podporovaly americká kina i v době uzávěr. „Bylo to v době pandemie, kdy většina příjmů kin pocházela z drive-inů, takže to byla připomínka návratu do budoucnosti, že horor si vždycky najde způsob, jak přežít,“ řekl Adam Lowenstein, profesor na Pittsburské univerzitě.

V čele českého žebříčku se drží životopisný film Zátopek, který od jeho uvedení 26. srpna vidělo v kinech 108 506 lidí a do pokladen kin přinesl 17 065 515 korun. To jsou nejvyšší tržby za první víkend v kinech od začátku pandemie, tedy za poslední rok a půl.

„Zátopek byl dlouho očekávaný a odkládaný film, který se dočkal v posledních týdnech mimořádné reklamy nejen svým uvedením na festivalu ve Varech. Stala se z něj událost a i lidé, kteří normálně do kina nechodí, se rozhodli vyrazit,“ vysvětluje úspěch Vyskočil.

Reklama

Doporučované