V Eiffelově věži draží kostru neznámého druhu dinosaura. Vědci to kritizují

Dražba doposud neznámého druhu dinosaura proběhne v Eiffelově věži.Video: Marek Martinovský, Reuters

Miliony let stará kostra dinosaura bude na prodej v pařížské Eiffelově věži. Vědci se přitom obávají rostoucího počtu prehistorických fosilií, které končí v soukromých sbírkách. Podle nich patří do muzeí.

Kostru doposud neznámého druhu masožravého dinosaura v pondělí vydraží v Eiffelově věži pařížský aukční dům Aguttes. Téměř zcela dochovanou fosilii prehistorického veleještěra nabízí za 1,2 milionu euro, tedy v přepočtu zhruba 31 milionů korun.

Podle aukčního domu žil dinosaurus zhruba před 154 miliony let, v pozdním jurském období. S největší pravděpodobností se také jedná o dosud neobjevený druh, který se podobou ostatků nejvíce blíží allosaurům. Od těch se však liší například stavbou zubů, lebky a pánve.

Fosilii nalezli paleontologové na soukromém pozemku v americkém státě Wyoming v roce 2013, odkud ji také dva roky vyprošťovali.

Vědci se shodují, že kostra dosud neznámého druhu dinosaura má vysokou vědeckou hodnotu. Také kvůli tomu však sílí obavy paleontologů z rostoucího počtu soukromých aukcí, píše vědecký list Nature.

V posledních letech totiž stoupá obliba prehistorických fosilií mezi soukromými sběrateli. Rostoucí poptávka však zvyšuje jejich tržní cenu. Fosilie tak stále častěji dosahují částek, které jsou nad síly většiny veřejných muzeí. Vědci se proto obávají, že množství exemplářů nebudou moci podrobit vědeckému výzkumu.

Stejné obavy tak panují také kolem pondělní dražby v Paříži. Společnost paleontologie obratlovců (SVP), sídlící v americkém Marylandu, požádala aukční dům Aguttes, aby dražbu zrušil, uvádí Nature. Mluvčí Aguttes se nechal slyšet, že doufá, že kostra veleještěra nakonec skončí v muzeální sbírce.