Hlavní obsah

V historickém jádru Znojma nevyhovuje pravidlům jen zlomek reklam

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační snímek.

Reklama

Zlomek reklam ve znojemské městské památkové rezervaci nevyhovuje pravidlům, jak má vypadat reklamní označení v centrech historických měst.

Článek

Zaměstnanci oddělení památkové péče ve spolupráci s městskou architektkou, stavebním úřadem a památkovým ústavem při své nedávné kontrole označili 60 reklam, které je potřeba upravit. V tiskové zprávě to uvedla mluvčí města Zuzana Pastrňáková.

V městské památkové rezervaci je okolo 700 reklam. Pravidla pro jejich umisťování platí od roku 2007. Cílem je zajistit, aby historické jádro nehyzdily barevné, rozměrné nebo světelné cedule či polepy zaslepující celou výlohu. „Snahou je odstraňovat nekultivovanou a agresivní reklamu, která příliš poutá pozornost a výrazně se uplatňuje na úkor prezentovaných památek a nerespektuje jejich architektonické ztvárnění a prostředí. Zájmem památkové péče není reklamy a označení likvidovat, ale přizpůsobit je prostředí rezervace, aby v daném veřejném prostoru působily harmonicky,“ uvedla vedoucí oddělení památkové péče Alena Křivánková.

Stav reklamních zařízení v památkové rezervaci kontrola zdokumentovala a nyní je vyhodnocuje. Vlastníky nemovitostí, na kterých se nepovolené reklamy nachází, upozorní a pokusí se najít kompromis. „Plánované sdělení vlastníkům bude spíše upozorněním, co bylo zjištěno jako závadné a není v tuto chvíli v souladu s požadavky památkové péče. Sankce nejsou úplně cestou, kterou se chceme vydat. Primárním cílem je náprava stavu,“ dodala Pastrňáková.

Město upozornilo také na umisťování markýz a slunečníků. „Není žádoucí, aby sloužily jako reklamní plochy, ale aby plnily především svoji funkci stínicího prvku. Na těchto součástech městského interiéru proto nelze umísťovat výrazné reklamy a nápisy. Lze připustit pouze ojedinělé menší nápisy na volánu nebo převisu, například název firmy, piva či zmrzliny. Markýzy a slunečníky by měly být v přírodní světlejší barevnosti, aby prostředí doplňovaly a svojí barevností nepřitahovaly přílišnou pozornost,“ poznamenala Křivánková.

Znojmo má několik památek, které ročně navštíví tisíce turistů. Letos město spustilo kampaň Zadax, díky které zažilo jednu z nejsilnějších turistických sezon. Přijelo přes 80.000 lidí.

Reklama

Doporučované