Hlavní obsah

V zavřeném baru přišli na nápad, který přežije i karanténu

Foto: Profimedia.cz

Židle prázdné, tržby na nule. Nebo tam, kde mají možnost rovážet jídlo, alespoň na třetině toho, co vydělali před koronavirem. Restaurace zůstávají dál zavřené.

Reklama

Ze dne na den se jim podnikání obrátilo vzhůru nohama: hostinští, majitelé restaurací, barů. Tak vyrazili do boje o přežití.

Článek

Ještě nedávno vařili v restauraci a penzionu U Řeky v Ledči nad Sázavou dvě stovky obědů a odpoledne pak padesát až sto minutek. Zlaté časy ukončil koronavirus. Teď vedoucí restaurace otevírá jen přes poledne a prodá nejvýš 80 obědů. Tržby spadly na čtvrtinu.

A to penzion U Řeky patří mezi šťastnější část restaurací, hospod nebo barů, protože alespoň nějak funguje. Zákazníci dovnitř nesmí, tak jako v celé republice.

Pohostinství patří k nejohroženějším malým živnostem v časech nákazy. Ale, jak ukazují mnohé příklady, obor se nevzdává.

Také v Ledči zkoušeli něco nového: nabízet balené a chlazené jídlo po více porcích pro rodiče, kteří se doma musí starat o své děti. Jenže obědů za 70 až 90 korun prodali třetinu, a tak od nápadu ustoupili.

V Ledči víc restaurací zkoušelo i rozvoz jídel, ale nevyplácí se. Provozní od Řeky říká, že vydrží maximálně měsíc. Bude-li zavřeno třeba i přes léto, přijde konec.

Vládou nařízené uzavření restaurací zvládají nejhůř ti, kteří podnikají v malých městech a na vesnicích. Tam, kde se nevaří. Většina z nich prostě zavřela krám a počká na lepší časy. Samozřejmě bez peněz a někdy se splátkami nebo nájemným na krku.

„Jsme na malé dědině. Utíká mi zisk, ale platit za nájem a služby se musí,“ napsala do redakce Seznam Zpráv Šárka, majitelka hostince. Narazit sud se jí nevyplatí, protože prodej přes okno nejde tak dobře, jako když přicházejí lidé ze vsi večer na pivo.

Míchání drinků živě. Lidi to baví

Boj o přežití ale přináší i nápady, které by se bez koronaviru možná nezrodily. Spolumajitel pěti brněnských barů, kaváren a restaurací Jan Vlachynský zaměstnává zhruba 80 lidí. Nechce o ně přijít a tak vsadil na prozatímní řešení.

„V Baru, který neexistuje a Whiskey Baru, který neexistuje jedeme rozvoz. Člověk si večer objedná nějaký drink a my mu ho namícháme do lahvičky a dovezeme mu ho,“ líčí. Platí se přes platební bránu na Messengeru a míchání drinků v Baru, který neexistuje mohou lidé sledovat živě na Facebooku. Mají přes 37 tisíc sledujících.

Vlastní rozvoz zaměstná více lidí

Podle Vlachynského to zákazníky baví tak, že možná tento zážitek zachovají i po znovuotevření barů, až omezení kvůli koronaviru pominou.

Rozváží se i z dalšího podniku - 4 Pokoje. Kromě drinků také jídlo. Na rozdíl od ostatních provozovatelů v pohostinství však nevyužívají pro rozvoz a prodej třetí stranu.

„Udělali jsme si takovou jednoduchou webovku, což zní složitě, ale kolega to dal dohromady během pěti hodin - i s platební bránou. Člověk si tedy nakliká, co chce za oběd, my mu to druhý den dovezeme.“

Vlastní rozvoz dává práci více lidem, pro které by jinak zaměstnání neměl. Finančně ale nic moc. V prvních dnech provozu dodávali zhruba 80 jídel a 100 drinků denně. Aby byl rozvoz soběstačný, bylo by třeba 2,5krát více objednávek.

Prodej voucherů

Hostinští jsou teď především bez peněz, protože tržby padly k nule. Hledají tedy zdroje financí, kde se dá. Prodávají se třeba poukazy, které si mohou zákazníci koupit kdykoliv online a využít ho během roku, až epidemie pomine.

Je to vlastně příležitost pro štamgasty nebo pro ty, kteří do své hospody rádi chodí. Teď zaplatí, aby jejich podnik přežil nejhorší, a útratu si vyberou později.

„My jsme si už před Vánoci udělali web darkteryneexistuje.cz a tam prodáváme vouchery, které platí ve všech našich podnicích, tak jsme to lidem přes Facebook připomněli a to taky trošku zafungovalo, i když toho zatím nebylo tolik, jak jsme doufali,“ říká Jan Vlachynský.

Nabídku poukazů nabízí i prodejna vaflí a palačinek Waf-Waf, která v těžkých časech sází i na podporu influencerů a reklamu na sociálních sítích. „Soustředili jsme se na rozvozové služby přes partnery a přidali jsme i náš vlastní rozvoz téměř po celé Praze. Skrze vícero influencerů jsme se snažili informaci o této službě rozšířit mezi co nejvíce lidí,“ popisuje Elvis Osmanovič, spolumajitel podniků Waf-Waf.

Ale ani 40 tisíc podporovatelů na Instagramu není dost. Tržby těchto podniků zaznamenaly prudký propad. „Ve dvou uzavřených pobočkách ze čtyř se samozřejmě jedná o 100procentní propad, v pobočkách, které jsou otevřené, jsme aktuálně zhruba na 40 procentech. Což by v delším období, bez přímé pomoci od státu, bylo doslova likvidační,“ uzavírá Osmanovič. Firma se stále snaží alespoň rozšiřovat oblast rozvozu a využít na vlastní rozvoz pracovníky, kteří by byli jinak bez práce.

Aplikace se mění dle potřeb

Zhruba dvě stovky podniků také využívají k prodeji platformu Nesnězeno, která byla v červnu minulého roku založena s myšlenkou pomoci prodat se slevou nesnědené jídlo z restaurací. Kvůli mimořádným opatřením ale zakladatelé platformy záměr rozšířili.

„Když jsme se minulou sobotu dozvěděli o tom, že se zavírají restaurace a podniky, tak jsme si uvědomili, že naše platforma se dá využívat i k bezkontaktnímu objednání a placení. Proto jsme se v týmu domluvili a na dobu trvání mimořádných opatření kvůli koronaviru pomůžeme restauracím prodávat přes nás běžně i bez slevy. Na tuto dobu jsme odřekli provizi, kterou tam normálně máme,“ vysvětluje Michaela Gregorová, spoluzakladatelka platformy Nesnězeno. Denně nyní takto prodají 1000 až 1400 jídel, což je zhruba čtyřikrát víc než normálně.

Podobně nyní funguje i gastronomický průvodce Restu, kterou podporuje i síť velkoobchodů MAKRO Cash & Carry ČR.

„Jde nám o to, aby komunita restauratérů a podnikatelů zůstala pohromadě s co nejmenšími ztrátami. Zdarma se může na platformu zaregistrovat úplně každý, kdo potřebuje pro své zařízení rozjet objednávky jídla s sebou nebo závoz,“ říká o novém projektu Romana Nýdrle, manažerka komunikace MAKRO ČR.

Uživatelé si podobně jako u jiných doručovacích služeb mohou prohlédnout všechny dostupné nabídky restaurací v okolí a vybrat si tak pokrm, který jim posléze kurýři přivezou.

Reklama

Doporučované