Vědci vybrali nejodolnějšího tvora na Zemi. Bude žít, dokud nevyhasne Slunce

Želvušky jsou nejodolnějšími tvory na Zemi, tvrdí studie z Oxfordu.Video: Klára Galová

Studie Oxfordské univerzity ukázala, že nejodolnějšími živočichy na Zemi jsou drobné osminohé želvušky. Jsou téměř nezničitelné, přežijí různé astrofyzikální katastrofy a dokud nevyhasne Slunce, budou existovat.

Nejodolnějším druhem živočicha na Zemi jsou želvušky, osminozí mikroskopičtí tvorové. Nová studie Oxfordské univerzity publikovaná v časopise Scientific Reports ukázala, že tito malí tvorové jsou schopni přežít téměř jakoukoliv katastrofu, mimo jiné také dopad asteroidu, explozi hvězdy nebo gamma záblesk. Toto zjištění je v protikladu s dosud panujícím přesvědčením, že nejodolnějšími tvory na Zemi jsou švábi.

„K našemu překvapení jsme zjistili, že i přesto, že supernova nebo dopad velkého asteroidu můžou mít katastrofický dopad na lidi, želvušky zůstanou neovlivněné,” vysvětluje David Sloan, spoluautor studie z oddělení fyziky na Oxfordské univerzitě. Želvušky jsou prakticky nezničitelné a jsou jediným tvorem, který bude žít, dokud nevyhasne Slunce. Odborníci tvrdí, že na Zemi můžou existovat minimálně dalších 10 miliard let.

„Bez technologií, které nás ochraňují, je člověk velmi citlivý druh. Drobné změny v prostředí nás dramaticky ovliňují. Je tu mnoho jiných odolných druhů, život na planetě může pokračovat i dlouho po tom, co tu nebudou lidé,” uvádí Rafael Alves Batista, další spoluator studie. Zároveň dodává, že pokud jsou želvušky nejodolnějším druhem na Zemi, je možné, že existují další odolné organismy jinde ve vesmíru.

Video: Lidstvo má pár desítek let na záchranu, planeta čelí šestému masivnímu vymírání.

Planeta čelí šesté vlně vymírání. Při té poslední zahynuli dinosauřiVideo: Reuters, AP

Želvušky, někdy označované také jako vodní medvídci nebo mechová prasátka, jsou schopny přežít až 30 let bez jídla nebo vody a odolat teplotě až 150 stupňů Celsia. Tito mikrotvorové se dožívají až 60 let a mohou dorůst až do velikosti půl milimetru. Pro lidi je tak nejvhodnější zkoumat je mikroskopem.

Želvušky můžou žít téměř všude, nejčastěji však přebývají v sedimentech na dně jezer nebo ve vlhkých místech, jako je například mech. Živí se převážně tekutou potravou, vysávají tekutinu z řas, lišejníků a mechů. Některé druhy jsou masožravé, výjimkou není ani kanibalismus.