Hlavní obsah

Vedení drah žehlilo v Bruselu hrozbu miliardové pokuty

Foto: ČTK, ČTK

České dráhy na trase z Prahy do Ostravy i v inkriminované době čelily konkurenci vozy Pendolino.

Reklama

Evropská komise by mohla ještě do konce roku (možná už v září) vyměřit Českým drahám trest za ceny na trase Praha – Ostrava. Ve hře je i sankce za středoevropský kartel při obchodu s ojetými vozy.

Článek

Nejvyšší vedení Českých drah se snaží odvrátit hrozící vysokou pokutu ze strany Evropské komise.

Šéf státní firmy Ivan Bednárik a člen představenstva Petr Pavelec podle informací Seznam Zpráv jednali v doprovodu advokátů a dalších expertů s bruselskými úředníky Evropské komise ohledně kauzy, v níž firmě teoreticky hrozí „flastr“ až ve výši čtyř miliard korun (deseti procent z obratu skupiny).

Jednání se uskutečnilo poslední červnový a první červencový den. Firma o něm ale zatím oficiálně neinformovala, nyní je však potvrdila mluvčí firmy Vanda Rajnochová.

„Ano, zástupci ČD se na přelomu měsíce června a července v Bruselu účastnili ústního slyšení v kauze Falcon,“ uvedla na dotaz redakce.

Případ zvaný Falcon řeší české i evropské úřady už téměř deset let. Zkoumají, zda České dráhy na trase z Prahy do Ostravy po částečném otevření trhu v roce 2011 vozily své zákazníky za predátorské (podnákladové) ceny. Prověřuje se, zda nešlo o protisoutěžní jednání a zda poškodilo tehdy začínající konkurenci, firmy RegioJet a Leo Express.

Jízdenka byla v té době k mání i za méně než stovku, když předtím stála čtyřikrát více.

Nic jsme neprovedli

Případ začal v roce 2012 zkoumat český Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, v roce 2016 do něj vstoupila Evropská komise.

Její šetření vyvrcholilo na konci loňského října, kdy dráhy od komise obdržely tzv. sdělení výhrad. Jde o významný formální krok, který lze přirovnat ke sdělení obvinění v trestním řízení. Verdikt ohledně pokuty zatím ale nepřišel. České dráhy teď po devíti měsících využily svého práva na ústní slyšení.

Nejedná se o nějakou oboustrannou diskusi, úředníci komise na takovém slyšení obvykle stručně shrnou obsah výhrad a vyšetřovaná společnost (České dráhy) poté dostane prostor k vyjádření.

Podobně ústní slyšení mělo probíhalo i tentokrát, jak na dotaz Seznam Zpráv uvedla mluvčí drah.

„Společnost České dráhy v rámci tohoto slyšení prezentovala důvody a důkazy, které prokazují, že k žádnému účtování údajně podnákladových cen na lince Praha – Ostrava nikdy nedocházelo a poukázala na účelovost postupu některých konkurenčních subjektů,“ popsala Vanda Rajnochová.

Strategie nezměněna

Co bude následovat, nelze s jistotou odhadnout. Zástupci drah mluví o tom, že by se dle standardního postupu měla nyní konat informativní schůzka o aktuálním stavu případu (tzv. State of Play meeting).

Podle neoficiálních zdrojů se kauza už dostává do finále. Verdikt komise s případnou finanční sankcí může přijít už v září, nejpozději do konce roku. Z úst osob, které případ znají, ale zní také námitka, že vše může skončit i několikaletou soudní bitvou.

Vyhlídky české státní firmy jsou velmi nejisté i proto, že vedení drah v posledních třech letech s komisí v této věci podle informací Seznam Zpráv téměř nekomunikovalo, do Bruselu na jednání s úředníky z Generálního ředitelství pro hospodářskou soutěž (DG Competition) nelétalo. Nový šéf Bednárik a jeho tým se teď snaží skluz dohnat, ale může být už pozdě. V managementu podle zdrojů redakce panuje nejistota, nikoliv optimismus.

Jde i o strategii, jakou firma zvolí. České dráhy se totiž mohly k protisoutěžnímu deliktu přiznat a vyžádat si tzv. proces narovnání, a tím i snížení pokuty, nebo mohou nadále s postojem komise nesouhlasit.

Před tímto postojem už loni v září podle informací Seznam Zpráv při videokonferenci s vedením drah varovala eurokomisařka odpovědná za hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.

„I tento případ může být vyřešen formou narovnání, rychlé jednání ze strany ČD je však podmínkou. Jinak přijdou závažnější kroky,“ upozornila dle zákulisních informací vedení firmy. Seznam Zprávy tehdy získaly dokument, který průběh jednání popisuje.

Je ale zjevné, že dráhy vinu neuznaly a setrvávají na původní pozici.

Na přetřes přišel i kartel

Případná vysoká pokuta by pro České dráhy byla další tvrdou ranou. Státní firma má desítky miliard dluhů a v čase pandemie čelí citelnému výpadku tržeb. Nehledě na to, že případná pokuta by dala munici do rukou i zmíněným konkurenčním firmám RegioJet a Leo Express. Ty chtějí po verdiktu komise u českých soudů vymáhat odškodnění za protisoutěžní jednání v celkové výši téměř dvě miliardy korun. Vše v součtu ohrožuje i rating Českých drah.

Navíc případ Falcon není jediný, v němž drahám hrozí vysoká pokuta. Je tu ještě podobně závažný případ Twins. V něm jde o podezření z kartelové dohody s rakouskými a slovenskými drahami při obchodu s ojetými železničními vozy.

I ten od roku 2016 šetří Evropská komise a i o něm se mělo teď v Bruselu podle některých neoficiálních zdrojů jednat. Patrně ale jen okrajově, protože na oficiálním programu nebyl.

Seznam Zprávy už loni poukázaly na to, jakými pádnými důkazy i Evropská komise v této kauze disponuje. Jde i o e-maily z února 2015 mezi manažerem Českých drah Radkem Dvořákem a jeho kolegyní z Österreichische Bundesbahnen Silvií Kaupa. Domlouvají se spolu na tom, jak eliminovat ostatní zájemce o vyřazené rakouské vozy (českou firmu RegioJet a slovenskou WGS).

„Byl bych velmi vděčný, kdybyste eliminovali alespoň RegioJet a pak se rozhodli, jestli předpokládaných 60 tisíc eur nabízených WGS je pro vás dost, nebo není,“ napsal Dvořák rakouské manažerce, která měla v té době v dceřiné firmě ÖBB-Personenverkehr na starosti oblast dálkové osobní dopravy.

Druhý den přišla příznivá odpověď. „Ahoj Radku, postaráme se, aby RegioJetu vagony prodány nebyly. Moji kolegové z regionálního provozu, kteří vagony prodávají, mi to dnes potvrdili,“ napsala Dvořákovi Kaupa.

Důkazy o kartelu se zdají být natolik přesvědčivé, že se jako výhodnější i v tomto případě začala jevit varianta doznání a jednání s Evropskou komisí o snížení hrozícího trestu.

Reklama

Doporučované