Hlavní obsah

Velim–Poříčany, Adamov–Blansko a další. Česko si půjčí 11,5 miliardy korun na železniční koridory

Které koridory se dočkají rozšíření?Video: Jan Marek, Seznam Zprávy

 

Reklama

Česko bude v letech 2019 až 2025 čerpat na modernizaci železnic úvěr 11,5 miliardy korun od Evropské investiční banky.

Článek

Peníze chce stát investovat do rozšíření osmi úseků železničních koridorů. Skutečná výše vyčerpaných peněz se bude odvíjet od reálných nákladů na stavby. Dalších 11,5 miliardy korun poskytne na projekt stát a necelou miliardu budou tvořit peníze z evropských fondů, uvedla vláda po středečním jednání, kde půjčku od EIB schválila.

Modernizace by se měla zaměřit na rozšíření některých úseků. Konkrétně jde o úseky Velim–Poříčany, Choceň-Uhersko, Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí, Adamov–Blansko, Brno-Maloměřice – Adamov, Lipník nad Bečvou – Drahotuše, Polom – Suchdol nad Odrou a Dětmarovice – Petrovice u Karviné – státní hranice s Polskem.

Podpora byla schválena zatím jen pro úseky Velim–Poříčany a Dětmarovice – Petrovice u Karviné – státní hranice s Polskem, jejichž příprava je podle ministerstva nejdále. Podpora dalších úseků bude podle úřadu záviset na podmínkách grantu.

Ministerstvo dopravy chce pomocí úvěrů z EIB nahradit ubývající zdroje peněz na investice do dopravní infrastruktury. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) v dubnu uzavřel se zástupci EIB memorandum o spolupráci, díky kterému by mělo Česko na dopravní projekty získat celkem až 100 miliard korun. Výstavba dopravní infrastruktury je v současnosti vedle národních zdrojů částečně financována také z Operačního programu doprava (OPD) a Connecting Europe Facility (CEF).

Reklama

Doporučované