Vesmír na dlani. Takto sonda zmapovala Saturn. Teď končí

Podívejte se na cestu sondy Cassini, která 13 let studovala SaturnVideo: Jolana Humpálová, NASA

Během své mise sonda učinila hned několik objevů. Mimo jiné zjistila i přítomnost křemíku v gejzírech měsíce Enceladus.

Mise americké vesmírné sondy Cassini se blíží ke konci. Vypuštěna do vesmíru byla v roce 1997, urazila cestu dlouhou přes 3,5 miliardy kilometrů a již třináct let obíhá okolo Saturnu, kde kromě něj zkoumá i některé z jeho 62 měsíců.

Mezi její největší objevy patří nález v obřích gejzírech měsíce Enceladus. Zjistila zde přítomnost křemíku, který pravděpodobně vzniká vzájemným působením horniny a vody v hydrotermálních průduchách uvnitř měsíce. Na Zemi jsou podobné průduchy v hlubinách oceánu, v nichž žijí mikrobi daleko od slunečního světla. Vědci již plánují další mise, které by případný výskyt života na Enceladu zkoumaly.

Pracovníci NASA, kteří plavidlo ovládají, jej v polovině září v rámci likvidace pošlou do obřích metanových mračen, která Saturn obklopují v oblasti severní polokoule. Chtějí se tak vyhnout náhodnému nárazu do některého z měsíců, na němž by se mohl případně vyskytovat život.