Video: Reálná bitva kosmických lodí s lasery. Vědci pokročili s hologramy

Podívejte se na „reálnou“ bitvu kosmických lodí s lasery díky hmotným hologramům.Video: Jan Marek

Až dosud se technologie hologramu chápala jako prostorové promítání obrazu o tak vysoké kvalitě a velkém toku dat, že do doby instalace 5G nebo 6G sítí o něm mohou komunikační firmy jen snít. Vědci z USA jsou ale už o krok dál.

Vědci vyvíjí hologram podobný tomu ze sci-fi filmů. Prototyp tzv. „hmotného hologramu“ funguje na bázi takzvané fotoforetické pasti. Vědci při jeho vytváření v podstatě uvězní jedinou částici hmoty v prostoru. Tu pak nasvěcují různě barevnými lasery, kterými s ní ale také pomalu nebo i velmi rychle pohybují v předem navržených tvarech a obrazcích tak, že za sebou nechává stopu fungující jako statický i pohyblivý obraz.

„Většina 3D obrazů vyžaduje, abyste se dívali na obrazovku, ale naše technologie umožňuje vytvářet obrazce, které se vznáší v prostoru a jsou hmotné – tedy živý, animovaný obsah, který obíhá, plazí se nebo exploduje kolem předmětů každodenní potřeby, co jsou kolem nás,“ vysvětluje Dan Smalley, vedoucí výzkumu a profesor oboru elektronické inženýrství.

Už se pracuje i na metrových laserových mečích

Hmotný hologram zatím funguje jen v rozměrech jednoho krychlového centimetru. Vědci ze soukromé Univerzity Brighama Younga v americkém Utahu už ale pracují na zvýšení kapacity i na jeden metr krychlový. Do prostoru mohou reálně zhmotnit cokoliv od základních animací až po dobře známé výjevy ze sci-fi filmů jako bitvu křižníků ze Star Treku i postavy ze Star Wars se skutečnými světelnými meči.

„Co vidíte v této scéně, je reálné. Nic z toho není počítačová animace. Tohle jsou skutečné lasery pohybující se v prostoru mezi loděmi. Takže oproti filmům, kde světelné meče nikdy fyzicky neexistovaly, jsou tohle skutečné zářivé paprsky jdoucí z těchto světelných mečů,“ popisuje ve videu v úvodu tohoto článku dál Smalley, „jsou opravdové, a pokud se na ně podíváte z kterékoliv úhlu, stejně je v prostoru vidíte“.

NASA projektu věří

Studii amerických inženýrů o tvorbě hmotných hologramů otiskl i uznávaný vědecký časopis Nature. Technika je přezdívaná i jako 3D tisk světla. Mezinárodní pozornost na sebe badatelé z Utahu upoutali už v počátcích výzkumu před třemi lety. Financuje je americká Národní vědecká nadace (NSF), mezi partnery patří třeba ale i kosmický úřad NASA, který si pro technologii zřejmě umí představit i praktické, ať už vědecké či zábavní využití.