Hlavní obsah

Stávka řidičů autobusů začala, nejvíce linek nejezdí na jihu Moravy

Stávka autobusové dopravy v krajích.Video: Šimon Neumann

 

Reklama

Věci se daly do pohybu, ještě než stávka začala. Ve středu dopoledne se s dopravci domluvilo jihočeské hejtmanství. Večer pak vláda uvolnila pro kraje 420 milionů korun.

Článek

Řidiči linkových autobusů od dnešní půlnoci stávkují kvůli nízkým mzdám. Stávka vyhlášená jako celostátní nakonec zřejmě postihne pět krajů, ale ve větším rozsahu pouze Jihomoravský kraj. Tam dnes zřejmě nevyjedou spoje na 67 autobusových linkách z 225, částečně pojedou na 61 linkách.

Spoje MHD v Brně a linky z Brna do okolních vesnic s označením do čísla 99 pojedou bez omezení. V ostatních krajích se čekají protesty pouze lokální.

Jak dneska opravdu jezdí autobusy v Jihomoravském kraji naleznete na webech Pubtran.cz a Mapy.cz, které v rozpisu zohledňují dnešní stávku.

Odradit řidiče od protestů chce premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) tím, že vláda ve středu schválila uvolnění 420 milionů korun na pomoc krajům kvůli zvýšení mezd řidičů. Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula řekl České televizi, že čtvrteční stávce řidičů tento krok vlády nezabrání.

V Ústeckém kraji bude podle Asociace krajů stávkovat jediný dopravce, který zajišťuje dopravu ve Šluknovském výběžku. V Olomouckém kraji stávka postihne Jesenicko a Šumpersko, ale ještě v noci nebylo známo, jakou bude mít formu.

Ve Zlínském kraji budou stávkovat dva dopravci zajišťující 0,2 procenta z linkové dopravy. V Pardubickém kraji stávka postihne pět linek zajišťujících dopravu mezi Orlickoústeckem, Svitavskem a Olomouckým krajem. V České Lípě v Libereckém kraji plánují stávkovat řidiči MHD, ostatní autobusové linky budou pravděpodobně v plném provozu.

Luboš Pomajbík vysvětluje, jak náročná je práce řidičů linkových autobusů.Video: Marie Vladyková

Odboráři vyhlásili stávku kvůli nedodržování vládního nařízení z konce loňského roku. To dopravcům ukládá zvýšit mzdy řidičů na minimum 98,10 korun za standardní hodinu a 88 korun za hodinu čekání. Mzdy řidičů linkových autobusů ale hradí kraje, které mají s dopravci uzavřené dlouhodobé a přesně definované smlouvy.

Na přelomu roku vznikla diskuze, jednak jak uvést vládní nařízení do praxe a především pak kdo bude zvýšené mzdy hradit. Spolufinancování sice nejdřív přislíbila vláda, ale do předvečera stávky spoluúčast odmítala.

Reklama

Související témata:

Doporučované