Hlavní obsah

Vládní kampaň počítá s titulními stranami deníků. Těžit z toho může i Mafra

Foto: WikipediaCommons/Sokoljan

Titulky novin se chystá vláda využívat ve své první fázi koronavirové kampaně. Vzbuzuje to otázku, jestli nejde o transfer peněz pro mediální dům ze svěřenského fondu premiéra. Ilustrační snímek.

Reklama

Chystaná mediální kampaň vlády pro boj s covidem počítá podle důvodové zprávy i s využitím titulních stran deníků. Lukrativní příjem tak může plynout i do vydavatelství Mafra, které spadá do svěřenského fondu premiéra.

Článek

V blízké budoucnosti by mohli lidé narazit na vládní informační kampaň ke koronaviru na titulních stranách českých tištěných deníků. Dočtou se například, proč je důležité zůstávat doma, mít nainstalovanou aplikaci eRouška, nebo bude vláda vysvětlovat krizová opatření.

Z důvodové zprávy k chystané vládní kampani, na kterou má být podle Aktuálně.cz vyčleněno 50 milionů korun, totiž vyplývá, že v úvodní fázi by se k oslovení občanů měly využívat i takzvané falešné přebaly deníků – jde o speciální inzertní formát, který překryje titulní stranu novin.

„Na samém začátku budou využity falešné přebaly deníků pro zvýšení pozornosti a identifikace komunikované zprávy,“ stojí ve vládním dokumentu a dál se rozvádí, že se plánují v další fázi využívat i celostránkové a půlstránkové formáty v prvních polovinách titulů.

Lukrativní zakázka pro deníky

Přebal titulní strany deníků patří mezi nejvíce viditelný a úměrně tomu také nejdražší inzertní prostor. Zajímavé peníze by tak kampaň mohla přinést i mediálnímu domu Mafra, který tiskne dva celostátní deníky, Mladou frontu Dnes a Lidové noviny, nebo také bezplatný pražský deník Metro a který spadá do svěřenského fondu premiéra Andreje Babiše.

„Nemělo by zůstat stranou, že část z rozpočtu na kampaň by patrně mohl získat i mediální dům Mafra spadající pod koncern Agrofert, který premiér Andrej Babiš nadále ovládá,“ upozorňuje David Kotora, vedoucí komunikace Transparency International ČR.

„Je dobré se ptát, jestli tady nejde o finanční transfer směrem k vlastním médiím,“ přidává se Jakub Macek, vedoucí Katedry mediálních studií a žurnalistiky Masarykovy univerzity, podle kterého se takového podezření Andrej Babiš nezbaví, dokud je v médiích angažovaný prostřednictvím svěřenských fondů.

Ve veřejně dostupných cenících inzerce v tištěných denících není cena za falešné přebaly uvedená. Dvoustrana v MF dnes se ale pohybuje nad 1,5 milionu korun, v Lidových novinách v řádech vyšších sta tisíců korun, stejně tak i v Právu. Půl milionu korun stojí dvoustrana podle ceníku v Hospodářských novinách, kde je také uvedeno, že ceny přebalů titulní strany jsou řešené individuálně.

Chytré zacílení, ale i možná předvolební předehra

Samotný nápad využít i titulní strany je podle Jakuba Macka smysluplný. Titulní strana tištěných deníků totiž podle něj funguje jako všudypřítomný billboard.

„Můžeme stokrát upozorňovat na to, že čtenost novin za poslední roky klesla, ale fakt je, že jsou na těch ulicích přítomné. Jsou přítomné na stáncích a přední stránka je vidět, i když si lidé noviny nekoupí a nečtou je,“ popisuje efekt titulních stran Jakub Macek s tím, že vláda by v kampani mohla skrze titulky vytvářet povědomí o důležitosti dané informace.

Smysl dává vedoucímu katedry Masarykovy univerzity i zacílení kampaně na lidi, kteří jsou v ulicích. „Míříte tím na lidi, kteří jsou v ulicích, a vy nechcete, aby byli na ulici. Za cílovkou to celkem dobře jde. To dává smysl,“ podotýká Jakub Macek.

Naopak kriticky se staví k celé vládní kampani, která si klade za cíl obnovit důvěru ve vládní kroky, David Kotora z Transparency International ČR.

„Důvěru občanů vzbudí konzistentní a čitelná vláda, nikoliv kampaň, která má zakrýt opak a může sloužit jako předehra k předvolebním kampaním vládních stran,“ myslí si vedoucí komunikace Transparency David Kotora.

Reklama

Doporučované