Hlavní obsah

Vlaková legenda je zase jako nová. Slovenská strela se vrátila do Kopřivnice

Foto: Jan Podmol

Unikátní vlak Slovenská strela je po rekonstrukci.

Reklama

Legendární železniční vůz Slovenská strela dorazil po rekonstrukci do nového depozitáře v Kopřivnici. Oprava prvorepublikového unikátu trvala přes dva roky a stála desítky milionů korun.

Článek

Motorový železniční vůz Slovenská strela se ve čtvrtek po dlouhé rekonstrukci vrátil do Kopřivnice. Tady jej společně s novým depozitářem představili zástupci firmy Tatra Trucks a Moravskoslezského kraje. Technický unikát bude v areálu Tatrovky přístupný veřejnosti a několikrát do roka také vyjede do provozu.

Ve třicátých letech minulého století patřila Strela k nejrychlejším a nejmodernějším vlakům na světě. I díky netradiční aerodynamické konstrukci jí cesta z Prahy do Bratislavy trvala pouhé 4 hodiny a 18 minut. Před třemi lety se vůz dočkal rekonstrukce a ve čtvrtek slavnostně dorazil zpět do Kopřivnice.

Slovenská strela vyrazila na cestu dopoledne z nádraží v Přerově, kam se na ní přišlo podívat několik vlakových nadšenců. „Zrovna jsem snídal, když jsem v rádiu uslyšel, že odsud bude vyjíždět Slovenská strela. Tak jsem sedl na kolo a naštěstí jsem to stihl. Je to pro mě zážitek, protože je to pěkný historický kousek. To se jen tak nevidí,“ řekl Ivo Misler. Během více než dvouhodinové cesty na vůz podél kolejí čekaly desítky lidí.

Tatra vyrobila dva jedinečné motorové vozy s označením M 290.001 a M290.002 v roce 1936. Jeden z nich ale později shořel a musel být zlikvidován, dochoval se tak jediný exemplář. „Slovenská strela byla vyvinuta a vyrobena ve velmi krátké době necelých tří let. Byla to prémiová doprava na trati mezi Prahou a Bratislavou. Strela dokázala překonat tuto trať v časech, které až po sedmdesáti letech pokořilo Pendolino,“ uvedl mluvčí Tatra Trucks Andrej Čírtek.

Na rekonstrukci vozu od roku 2018 pracovala Českomoravská železniční opravna. V Přerově odborníci renovovali pojezdovou část a motory, kvůli špatnému stavu museli vyměnit například všechna kola. V Hranicích pak dávali dohromady karoserii a interiér prvorepublikového vozu. Konstruktéři však museli respektovat historickou podobu vozu a zároveň současné technické a bezpečnostní požadavky.

Legendární vlak s typicky červeným lakem je jedinou železniční národní kulturní památkou v Česku, k čemuž museli pracovníci během rekonstrukce přihlížet. „Nebylo to jednoduché, protože jsme museli soutěžit zhotovitele jednotlivých částí, kteří splňovali parametry památkové ochrany. Takže se museli hledat například čalouníci, kteří jsou schopni pracovat tak jako v éře první republiky. Asi nejtěžší pak bylo uvést Strelu do provozu, aby splňovala drážní zkoušky a mohla jezdit po železnici v Česku,“ sdělil náměstek moravskoslezského hejtmana Lukáš Curylo (KDU-ČSL).

Foto: wikimedia

Snímek je z března roku 1936. Jde o podvozek s kompletní pohonnou soustavou.

V době zkušebních jízd ujela Slovenská strela 1300 kilometrů. Během nich zjišťovali experti dílčí závady, problémy jim dělala například brzda či těsnění oken. Vše ale vyřešili a vlak je díky kombinaci moderních technologií a dobové konstrukce uzpůsobený provozu na současné železnici. Maximální rychlost vozu je 146 kilometrů za hodinu.

Jedním ze členů čtvrteční posádky na cestě z Přerova do Kopřivnice byl také Marek Říha. Věnuje se železniční historii a organizátoři mu nabídli roli dobového vlakvedoucího. „Byl to pro mě životní zážitek, protože jsem nevěřil, že toto vozidlo někdy uvidím v provozu. Cesta byla velmi příjemná, nad očekávání pohodlná. Musím uznat, že konstruktéři odvedli velmi dobrou práci a vůz je postaven opravdu skvěle,“ pochvaloval si.

Slovenská strela v jedenáct hodin dopoledne dorazila do areálu Tatry, kde zastavila v nově postaveném depozitáři. „Tento vůz je zcela mimořádným železničním kolejovým vozidlem. Myslím si, že rekonstrukce a stavba tohoto chrámu je zcela mimořádnou akcí,“ řekl generální ředitel společnosti Tatra Trucks Pavel Lazar. Slovenská strela bude dostupná veřejnosti a lidé si kromě interiéru budou moct díky speciálnímu podchodu prohlédnout i podvozek Strely.

Foto: wikimedia

Reklamní plakát ČSD na vlak Slovenská strela. Navrhl jej Atelier Rotter, barevným ofsetem vytisklo nakladetelství Melantrich v roce 1936.

Celý projekt rekonstrukce vozu a stavby depozitáře stál 118 milionů korun, z toho 80 milionů pokryly evropské dotace. Přes 35 milionů šlo přímo na rekonstrukci Strely.

Depozitář s vozem budou součástí nově připravovaného muzea v areálu Tatry. „Udělat nové muzeum, kde by se soustředily primárně nákladní a užitkové automobily, byl jeden z našich největších cílů,“ uvedl zástupce akcionářů společnosti René Mantera. Muzeum nabídne návštěvníkům 128 výstavních exponátů a otevře ještě v tomto roce.

Reklama

Doporučované