Hlavní obsah

Vlastní letadlo, vodíková auta a roboti kurýři. Plány Simony Kijonkové

Rozhovor se spolumajitelkou Packety a zakladatelkou Zásilkovny Simonou Kijonkovou.Video: Anita Baselová

 

Reklama

Skupina Packeta, majitel Zásilkovny, přepravila za rok 2019 více než 19 milionů zásilek, stejný nárůst – tedy o zhruba 85 % -plánuje zakladatelka Zásilkovny Simona Kijonková i na rok 2020. Plánů má ale několik desítek, mezi nimi nechybí vlastní letadlo, nákup vodíkových aut, rozšíření robotického výdeje nebo třeba minimalizace dobírek.

Článek

Skupina Packeta, pod kterou spadá 13 firem včetně Zásilkovny, dosáhla v minulém roce obrat téměř 1,3 miliardy korun. Stejně enormní růst očekává v tomto roce spolumajitelka Packety Simona Kijonková. Sází na nové produkty i expanzi do zahraničí.

Po USA by měla následovat Dubaj

Tento týden Zásilkovna rozšířila svá výdejní místa i na americký trh. Před podpisem je i založení firmy v Dubaji, vše je závislé na šíření koronaviru, kvůli kterému by zakladatelka Zásilkovny do zahraničí nevycestovala.

Se spuštěním podnikání v Dubaji mluví Kijonková i o dalším projektu – nákupu vlastního letadla.

Dříve si Zásilkovna nakupovala úložný prostor v autech dodavatelů a dnes už má vozy vlastní, stejný průběh bude podle Kijonkové i u letadel. „Věřím, že se nám podaří narůst do velikosti, kdy si budeme moct jednou říct, že máme vlastní letadlo – a těším se na tu dobu, až na něm bude velká červená Packeta,“ prozrazuje spolumajitelka Packety a zakladatelka Zásilkovny.

Zásilky rovnou do kufru auta

Velký projekt, který Zásilkovna chystá na 2. kvartál tohoto roku, bude doručování zásilek do kufru auta. O tom, jak bude projekt fungovat a s jakými automobilkami na vývoji firma pracuje, Kijonková zatím prozradit nechce.

Změny se také dočkají výdejny zásilek. Společnost chce přidat více míst s robotickou obsluhou. A slibuje i v Evropě unikátní bezobslužný systém.

„V krátkodobém horizontu rozhodně nezaniknou výdejní místa s fyzickou obsluhou, nadále budou růst. To ukazuje i trh, že tímto způsobem jde a chce jím jít i nadále. Ale dle našeho názoru je na čase to nějak kombinovat,“ dodává Kijonková.

Drony a roboti kurýři

Otevřenou otázkou je i doručování drony či roboty až ke dveřím zákazníka, naráží ale na legislativu, o které by Kijonková případně ráda promluvila s vládou či poslanci.

„Drony a robotické doručování zásilek jsou dnes věci běžně známé a používané již několik let. Na to, abychom je mohli používat v rámci našich logistických procesů, nám brání už jen legislativa,“ vysvětluje Kijonková, proč zatím není možné poslat zásilku dronem.

Prozatím testují různá alternativní paliva pro firemní vozy. V minulém roce Zásilkovna zkoušela auta s elektrickým pohonem, aktuálně řeší i možnosti vodíku, který má dle jejích testů delší dojezd. „Já osobně považuji vodíkový pohon za velmi dobrou alternativu k elektroautům. Také jsme již začali testovat hybrid na elektro a vodíkový pohon. Tam je samozřejmě největší brzda, že dobíjecí stanice na vodík v Česku nejsou, pouze jedna v Řeži.“ Kijonková je připravena investovat i do vlastní vodíkové dobíjecí stanice, ale celkové řešení na budování sítě vodíkových dobíjecích stanic by mělo podle ní přijít od státu.

Konec dobírek a hotovosti

Další z větších změn tento rok by měla nastat v minimalizaci plateb v hotovosti. 54 % zákazníků Zásilkovny totiž při převzetí stále platí hotovostí, tedy tzv. dobírkou. Jenže společnost v roce 2019 přepravila zboží v hodnotě téměř 30 miliard korun a s takovými částkami v hotovosti se nepracuje dobře.

Ještě větší poptávka po dobírce je ale ve východních státech Evropy. „Čím jdeme dále na východ – Ukrajina, Rumunsko, tak tam dobírka osciluje ještě sto procent v cashi. Tam jsou ještě tak tři roky za námi,“ uzavírá Kijonková.

Reklama

Doporučované