Hlavní obsah

Vodácká dálnice na Vltavě se změní. Barevná skála před Českým Krumlovem je v havarijním stavu

Když pracovníci na skálu poprvé vstoupili, jen rukou dokázali uvolnit téměř kubíkové skalní bloky. Celkově je třeba odstranit uvolněný blok o hmotnosti 1250 tun.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

Barevnou skálu nad Vltavou v Českém Krumlově v zimě vážně poškodila trhlina, odlomit by se mohl skalní blok o hmotnosti vyšší než tisíc tun. Místem projedou denně stovky vodáků, v plné sezoně i několik tisíc. Na odstranění havarijního stavu se nyní začalo pracovat, Lesy ČR coby správce skály za něj zaplatí 5,9 milionu korun.

Článek

„Znalci vyhodnotili stav jako krajně rizikový. Když jsme na skálu vlezli, v plné míře se to potvrdilo,” sdělil Dušan Dufka, ředitel firmy Strix Chomutov, která na Barevné skále pracuje. S obdobnými projekty má zkušenosti, nyní například také zajišťuje skalní stěnu u hráze vodní nádrže Lipno.

Když pracovníci firmy na skálu v pondělí poprvé vstoupili, jen rukou dokázali uvolnit téměř kubíkové skalní bloky. Podle Dufky bude třeba celkově odstranit uvolněný blok o hmotnosti 1250 tun.

Po ručním pročištění skalního masivu nyní pracovníci chomutovské firmy připravují místo na samotné odstranění uvolněného bloku. Ten je velký zhruba 500 krychlových metrů.

Poškození silnice zabrání tlumící matrace složené z gumoplastu a pneumatik, jez ochrání speciální bariéra. Ta je schopna zachytit i bloky řítící se s velkou energií. Jakmile bude vše připraveno, začne se odstraňovat skála. Nikoliv však odstřelem, ale za použití klasických sbíječek, pneumatických podušek, hydraulických klínů a pneumatických kartuší.

Stav skály se začal řešit letos na jaře. Vlastníka na neuspokojivý stav upozornil jeden z občanů. Ukázalo se, že z hlediska rizika je skála, známá také jako Papouščí, na pátém, tedy nejvyšším stupni. Sanaci proto bylo nutné provést bezodkladně. Lesy ČR proto okamžitě uzavřely lesní cestu u skály, omezil se také pohyb vodáků. Propust na pravé straně řeky vodáci v následujících týdnech nesjedou, pohybovat se mohou pouze po levém břehu řeky.

První fáze opravy by měla být hotová do konce června. „Ještě během první etapy znalec posoudí stav a možná rizika. Poté rozhodneme o dalším postupu. Skálu je třeba kvůli bezpečnosti trvale stabilizovat,“ uvedl Radek Pomije, krajský ředitel podniku Lesy ČR z Českých Budějovic.

Pokud bude hrozit, že se odlomí další část horniny, druhá etapa naváže na první a může skončit asi v polovině července. V případě, že nepůjde o havarijní stav, nechá podnik zpracovat projektovou dokumentaci a ve veřejné soutěži vybere dodavatele. Práce by tak mohly odstartovat začátkem příštího roku.

Reklama

Doporučované