Hlavní obsah

Prezidentská volba teď: Nerudová vyhrává 1. kolo, Babiš bez šance na zvolení

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Danuše Nerudová má podle modelu společnosti Median největší šanci postoupit do druhého kola.

Reklama

Ve druhém kole by Danuše Nerudová i Petr Pavel porazili Andreje Babiše. Potenciální duel Nerudová–Pavel v modelu chybí.

Článek

Na první místo volebního modelu společnosti Median se poprvé dostala Danuše Nerudová. V 1. kole prezidentské volby by pro ni hlasovalo 28 % voličů. Andrej Babiš má podporu 26,5 % a Petr Pavel 23,5 %. Všichni tři posílili na úkor ostatních kandidátů.

Čtvrtý na pásce je v tuto chvíli Pavel Fischer s 5,5 %, následují Marek Hilšer (3,5 %) a Josef Středula (3,5 %).

Foto: Median

Danuše Nerudová je podle společnosti Median poprvé v čele.

Nerudová se navíc může pochlubit největším voličským potenciálem, tedy počtem lidí, kteří její volbu zvažují. Největší počet rozhodnutých voličů, tedy největší volební jádro, má Babiš.

Ve druhém kole by Nerudová porazila Babiše poměrem 60:40 hlasů. Babiš v průzkumech dlouhodobě vycházel jako jasný účastník 2. kola, Median proto zkoumal pouze předpokládaný souboj mezi Babišem a dalšími účastníky.

Varianta Nerudová–Pavel v modelů není. Babiše by porazil i Pavel (59 %), Fischer (52 %) a Hilšer (52 %). Josef Středula je jediný z prvních pěti protikandidátů, kdo by podle modelu Babiše neporazil (45:55).

Danuše Nerudová dříve bodovala hlavně mezi mladými a vysokoškoláky, postupně ale získává pozornost i starší generace. Babiš cílí na seniory a lidi s nižším vzděláním. Petr Pavel čerpá podporu napříč generacemi.

Nerudová podle modelu překročila Rubikon obecné známosti. Navíc se k ní mohou přelévat někteří voliči, kteří chtějí hlasovat proti Andreji Babišovi a dosud tuto volbu promítali do osoby Petra Pavla.

V modelu je zařazený například i Karel Janeček, který by teoreticky mohl uspět s odvoláním proti zneplatnění své kandidatury. Podle modelu by pro něj hlasovala 2 % lidí.

Volební model zohledňuje i nerozhodnuté voliče. Podle preferencí nerozhodnutého respondenta přisuzuje každému kandidátovi určitý zlomek jeho hlasu.

Kdo vyhraje prezidentskou volbu?

Seznam Zprávy opět připravily unikátní volební model, ze kterého se čtenáři mohou pravidelně dozvídat, kdo má nejblíže k vítězství v nadcházejících prezidentských volbách.

Poll of polls

Vážený průměr všech modelů je nejpřesnější odhad, jak by v danou chvíli dopadly prezidentské volby. Procentuální zisky jednotlivých kandidátů a kandidátky jsou zachyceny v grafu, který vychází z volebních modelů relevantních agentur.

Datum průzkumu: Všechny agentury provádějí průzkumy v nějakém časovém rozpětí. Za datum průzkumu považujeme středové datum, kdy průzkum probíhal, nikoli datum jeho zveřejnění.

Dlouhodobě sledujeme vývoj volebních modelů

Průzkumy pro 1. kolo

Klíčový graf pro interpretace průzkumů ukazuje, jak se vyvíjí volební model pro prezidentské volby za všechny agentury. Na rozdíl od dílčích zpráv o jednotlivých průzkumech, zde jsou zohledněny termíny, kdy samotné průzkumy probíhaly, nikoli kdy daná agentura zveřejnila výsledky průzkumu. Zachycené nálady voličů totiž odpovídají době, kdy se průzkum konal, což může být i několik týdnů zpětně.

Data vycházejí z průzkumů všech relevantních agentur. Každý jednotlivý průzkum je u každého z kandidátů a kandidátky zobrazen jako jeden konkrétní bod. Linka mezi body pak odráží vážený průměr.

S každým novým průzkumem probíhá nový přepočet váženého průměru podle metodologie Mandáty.cz. Tento průměr se pak zohlední k době, kdy samotný průzkum probíhal.

Průzkumy pro 2. kolo

V následujících přehledech zobrazujeme, jak agentury zachycují nálady voličů u současných favoritů voleb a jak by vypadaly jejich volební zisky ve druhém kole prezidentské volby.

První graf ukazuje, jaké by byly volební zisky ve druhém kole u kandidátů Andreje Babiše a Petra Pavla.

Druhý graf ukazuje zisky Andreje BabišeDanuše Nerudové.

Reklama

Doporučované