Hlavní obsah

Volkswagen nemusí zaplatit českým řidičům půl miliardy odškodnění, rozhodl soud

Foto: Shutterstock.com

Odvolací soud rozhodl ve prospěch Volkswagenu.

Reklama

Případ se týká celosvětové emisní aféry Dieselgate.

Článek

Koncern Volkswagen nemusí zaplatit více než půl miliardy korun jako odškodnění pro české majitele aut z emisní aféry Dieselgate.

Že má Volkswagen zaplatit odškodnění, rozhodl už v březnu Obvodní soud pro Prahu 8. Aniž došlo na samotnou podstatu sporu, tedy na dokazování, zda řidiči kvůli aféře Dieselgate utrpěli škodu.

Odvolací Městský soud v Praze ve čtvrtek rozsudek zrušil.

Volkswagen v březnu u obvodního soudu prohrál kontumačně. Neposlal soudu své vyjádření k žalobě a soupis navrhovaných důkazů. A prohrál tak vlastně bez boje. Tedy aniž soud zkoumal podstatu kauzy, rozhodl takzvaným rozsudkem pro uznání. Podle zásady, že když se strana sporu dobrovolně nebrání, tak žalobu uznává.

Volkswagen v odvolání tvrdil, že mu soud výzvu, ať se k žalobě vyjádří, neposlal správně. Koncernu přišla výzva do Německa – ovšem v češtině. A to podle právníků Volkswagenu odporuje evropské judikatuře. Správně prý měl být dopis napsaný německy.

„Žaloba byla doručena do zahraničí, v českém jazyce a bez poučení, že žalovaný zásilku může odmítnout, když dokumentu nerozumí. Tohle poučení je nezbytné a judikatura evropského soudu to jasně potvrzuje,“ řekl ve čtvrtek před soudem advokát Volkswagenu Robert Němec.

Podle advokáta Františka Honsy z kanceláře BBH, která majitele vozů ve sporu zastupuje, se tím ale jen automobilka snaží zastřít, že zkrátka na výzvu soudu – možná chybou někoho ze zaměstnanců – nereagovala.

Odvolací soud ve čtvrtek potvrdil, že doručení žaloby nebylo správné. Případ se tak znovu vrací k obvodnímu soudu.

Celkem v Česku žaluje Volkswagen a Škodu Auto kolem šesti tisíc lidí. Právníci stanovili odškodnění 220 tisíc na každého řidiče – vychází z částky, kterou koncern vyplatil poškozeným majitelům ve Spojených státech.

V této žalobě požaduje peníze po Volkswagenu a Škodě Auto celkem 2 435 lidí. Škodu vyčíslili na 533 milionů (220 tisíc za jeden vůz). Škody Auto se však čtvrteční odvolací soud netýká: mladoboleslavská automobilka vyjádření k žalobě včas poslala.

Kromě této kauzy leží u českých soudů žaloby ještě zhruba dalších 3 500 lidí zastoupených firmou Safe Diesel. Dohromady se tak požadavek na odškodnění vyšplhal už na 1,3 miliardy. Ke zkoumání samotného nároku na odškodnění a míry poškození majitelů aut se soudy zatím nedostaly.

Majitelé vozů mimo jiné tvrdí, že cena jejich aut kvůli aféře klesla a že po odstranění podvodného softwaru mají jejich motory vyšší spotřebu.

Zástupci řidičů připomínají, že vedení Volkswagenu se po vypuknutí aféry v roce 2015 k celosvětovému falšování přiznalo.

Celkem automobilka vybavila podvodným programem 11 milionů aut. „Pokud někdo prohlašuje, že úmyslně porušil svoje povinnosti, a pokud se zjistí, že toto porušení povinností mělo škodné dopady, tak jsem přesvědčen, že soudy to uznají,“ uvedl už dříve František Honsa, advokát z kanceláře BBH.

Škodovka už od podání první žaloby v roce 2017 říká, že k odškodňování není důvod. Mimo jiné proto, že automobilka loni nabídla řidičům, ať si nechají zdarma software přehrát.

„Provedení technického opatření nemá nepříznivý dopad na údaje o spotřebě paliva, emisích oxidu uhličitého, výkonu motoru, točivém momentu, emisích hluku, což prokázaly testy prováděné pro úřad, který pro vozy udělil typové schválení, i nezávislé testy v odborných automobilových titulech. Všechny vozy lze tak bez omezení před i po provedení technických opatření používat, zákazníkům nevznikla a s provozováním vozu nadále nevzniká žádná újma,” prohlásil tehdy Vítězslav Pelc, mluvčí Škody Auto.

Reklama

Doporučované