Hlavní obsah

Nepříjemná zvěst od známého podnikatele. Kdo nezdraží, zůstane v tom sám

Zdražují materiály i doprava, chybí lidé. Průmyslové firmy jsou ve složité situaci.Video: Zuzana Hodková

 

Reklama

Nedostatek materiálů v průmyslu graduje. „Už pět dodavatelů nám nedodává z důvodu vyšší moci,“ říká majitel společnosti Koh-i-noor Vlastislav Bříza. Cena materiálu a dopravy navíc extrémně roste. Zdražení je tak nevyhnutelné.

Článek

Koh-i-noor je známý výrobce tužek a papírenského zboží. Holding má však také divizi zdravotnictví, automotivu a strojírenství. A všude řeší stejný problém – chybí materiály.

„Ještě v prosinci jsme kupovali polystyren za 990 eur. Dnes ho kupujeme téměř za dva tisíce,“ popisuje situaci v dodávkách majitel Koh-i-nooru Vlastislav Bříza. To se projevuje i v cenách výrobků firmy. Například na pravítku, kde jsou velké materiálové náklady, dělá takovéto zdražení surovin téměř třicet procent z ceny.

„Nezbyde nám nic jiného než ceny zvednout. Zvedá je celý svět a kdo to neudělá, tak v tom zůstane. Teď musíme postupovat v etapách a zboží přecenit,“ dodává Bříza s tím, že firma kvůli složité situaci nemůže čekat na nový ceník, který vždy vyhlašovala až 1. ledna.

Průměrnou výši zdražení specifikovat nedokáže. „Nejsem schopen to odhadnout. Něco jiného bude chemie, něco jiného dřevo, něco jiného jsou umělé hmoty,“ dodává.

V prosinci tři tisíce, dnes sedm tisíc

Materiály chybí napříč celým sortimentem, zkrátka úplně všude. „Je to řetězec. Nelétá se, není letecký benzin, takže nejsou umělé hmoty, polystyreny, umělá vlákna. Teď se to nabaluje jako sněhová koule,“ dodává Bříza.

Výrazně navíc vzrostly i ceny za dopravu. „Například dvacetistopý kontejner stál ještě v prosinci 3000 dolarů a dnes už stojí 7000 dolarů. U většího čtyřicetistopého se cena zvýšila z 9000 dolarů na 14000 dolarů. A ceny nadále rostou. Časové termíny jsou navíc čím dál delší,“ dodává Bříza.

„Jsem zastáncem mít velké zásoby, ale pochopitelně k tomu musíte mít svoje vlastní finanční zdroje. Například u dřeva na tužky platí, že čím je dřevo starší, tak je vyzrálejší. U tužek nám tedy nedostatek tolik nehrozí, ale třeba lak na tužky šel výrazně nahoru,“ dodává Bříza s tím, že někde velké zásoby držet nejdou. To je příklad automotivu, kde je navíc teď situace nejsložitější.

„Dneska už máme problém s asi deseti dodavateli, přičemž pět z nich nedodává z důvodu vyšší moci. Celý dodavatelský řetězec je tak narušen, a to opravdu není legrace,“ dodává Bříza s tím, že firma má s automobilkami uzavřené tvrdé smlouvy a situace je tak i hodně riziková.

„Myslím si, že ČNB bude muset zvednout úroky a musí bojovat proti inflaci,“ dodává Bříza.

Reklama

Doporučované