Hlavní obsah

Všechny lanovky v Česku čekají revize. I bez katastrofy na Ještědu

Příčin tragédie může být nakonec víc než jen utržené lano. Rozhovor s Jakubem Juračkou z Asociace lanové dopravy.Video: Silvie Friedmannová, Seznam Zprávy

 

Reklama

„Plošným kontrolám bychom se nebránili, otázka je, co by přinesly,“ říká Jakub Juračka z Asociace lanové dopravy. Tragickou nehodu na Ještědu, při níž zahynul jeden člověk, šetří policie a Drážní inspekce.

Článek

V Česku odstartovaly kontroly všech lanových drah. Jde o plánované revize zařízení před zimní sezónou. Letos je však poznamenal pád jedné z kabin na Ještědu, a to jen den před plánovanou odstávkou.

„Mě strašně mrzí, že to tyto spekulace vyvolává, já už nevím, jak bych je vyvrátil. Je to prostě náhoda, souhra okolností, možná nešťastný osud,“ domnívá se. „Lanovky jsou zařízení pod obrovskou kontrolou několika nezávislých subjektů, pod kontrolou státu, a ti lidé, kteří je provozují, jsou si velmi dobře vědomi své zodpovědnosti,“ řekl v rozhovoru pro SZ Byznys Jakub Juračka z Asociace lanové dopravy.

My jsme národ lyžařů a věřím, že kolegové dělají všechno pro to, aby ty lanovky byly bezpečné.
Jakub Juračka, Asociace lanové dopravy

Provozovatelé vleků a lanovek přitom mají před sebou nejdůležitější období roku. Zimní sezónu loni zásadním způsobem ovlivnila covidová opatření, teď mají obavy, že se turisté začnou bát lanovek.

Může se ukázat, že příčin tragické nehody bylo nakonec víc?

Berte to v tuto chvíli jako spekulaci, protože to v tuto chvíli nemůže nikdo vědět. Ale je to možné. Pokud jsem se díval do historie, poslední dvě podobná neštěstí se stala v roce 1992 na Slovensku a v roce 1973 na Lomnickém Štítě, kde se stala v podstatě stejná nehoda, nicméně z jiných důvodů, a vždy tam sehrály roli tři na sobě nezávislé faktory, nepředpokládané závady, které se náhodně v jednu chvíli potkaly.

Osobně si přeju, aby závěr Drážní inspekce potažmo Policie ČR k tomuto dospěl, protože vím, jak probíhají kontroly na lanech a všech těchto dopravních zařízeních – a nedovedu si představit, že by bylo něco preciznějšího, detailnějšího a pod tak vysokou veřejnou kontrolou.

Blíží se zimní sezóna, nejdůležitější období roku pro provozovatele. Nebudou se lidé teď bát jezdit lanovkami?

Určitě to ve spoustě lidí vyvolá nějaké obavy. Ale když to přirovnám – podívejte se, kolik je autonehod, kolik je nehod leteckých, kolik se stalo vykolejení vlaku, a přesto lidé dál jezdí vlakem, jezdí auty, létají letadly. Takže věřím, že to je ojedinělá nehoda a ojedinělé neštěstí. Věřím, že se přijde na to, proč se to stalo. Pokud to v určité skupině lidí zanechá nějakou obavu, tak si myslím, že s tím nikdo z nás nic nenadělá. Ale my jsme národ lyžařů a věřím, že kolegové dělají všechno pro to, aby ty lanovky byly bezpečné.

Přesto… nebyla by podle Vás na místě nějaká velká plošná kontrola těchto zařízení? Třeba právě pro uklidnění lidí?

Už jsem obdržel tento dotaz z Ministerstva dopravy. Za mě je to poměrně jednoduché – ta kontrola právě probíhá. Ten plán kontrol a revizí vždycky probíhá před zimní sezónou. To znamená na většině lanovek, pokud je tam ta perioda dvouleté kontroly, tak dochází k demontáži sedaček a vyrážejí revizoři a inspektoři lanových drah na zimní kontroly.

Myslím si, že nikdo z provozovatelů by se tomu nebránil, my bychom se tomu taky nebránili, ale otázka je, jestli je tu tolik lidí a subjektů, kteří by to takto plošně rychle zvládli. A otázka je, co by to vůbec přineslo.

Celý rozhovor s Jakubem Juračkou najdete ve videu výše.

Reklama

Doporučované