Hlavní obsah

Vyprodané vlaky, pasažéři v uličkách i zpožděné spoje. Co se to děje na železnici?

Sledujte Duel, který se věnuje změnám na českých železnicích.

 

Reklama

Za necelý měsíc se změní vlakové jízdní řády, na tratích se navíc objeví další expresy. České dráhy chtějí konkurenci trumfnout novými vlaky nebo bezplatnou wifi. RegioJet zase zavede nové spoje do Vídně a LEO Express do Polska. Všechny společnosti přitom už teď hlásí nárůst pasažérů. Není už na kolejích přeplněno?

Článek

V Duelu Seznamu diskutovali Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě, a Juraj Kováč ze serveru ŽelPage.

Cestující přibývají

České dráhy spočítaly, že od ledna do září přepravily o dva miliony více cestujících než za stejné období loni. RegioJet má meziroční nárůst cestujících okolo 25 procent. Do konce roku chce přepravit celkem pět milionů lidí. Nárůst zaznamenal i LEO Express - konkrétně 10 procent. A společnosti se chystají na trať vyslat další spoje.

Na tratích je už plno, zákazník to významně pocítí

Přetížená je už trasa Praha-Ostrava, podobná situace by ale mohla potkat i další spoje. Od prosince má mezi Prahou a jižní Moravou jezdit už šestadvacet vlaků tam i zpět, pak přibude ještě jeden. Kraj se ale bojí zpožďování regionálních linek. Železniční spojení mezi hlavním městem a jižní Moravou využívá čím dál více cestujících. Důvodem je i neustále rozkopaná dálnice D1. Jenže podle Svazu cestujících ve veřejné dopravě zákazníci už teď pociťují negativní stránky tohoto trendu. „Zejména v těch špičkových dnech, jako je pátek odpoledne a pondělí ráno, spoje, které jsou místenkové, bývají vyprodané dopředu. Jízdenku je třeba opatřit si s denním předstihem. Na jiných trasách čekají lidé v uličkách, má to už i tento negativní dopad,“ říká Miroslav Vyka, prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě.

Stát o problémech ví, konkurence podle Ministerstva dopravy přinesla lepší služby zákazníkům.

Ministerstvo dopravy si uvědomuje, že železniční trať z Prahy do Ostravy je na hranici své kapacity. Na druhou stranu ale podle něj konkurence přinesla mnoho dobrého. „Nárůst počtu cestujících na dálkových linkách, daleko lepší služby a pokles cen. Přinesla ale také určitá negativa – například obtížné plánování infrastruktury. Plánování komerčních služeb se často mění, takže se mění i požadavky na tratě a nezbývá dost kapacity pro nákladní dopravu. Jednou z variant pro řešení v osobní dopravě je zavést systém koncesí, které by stát soutěžil. Připravíme analýzu, jež bude shrnovat nevýhody a výhody takového modelu a možnosti, které nám dovoluje evropská legislativa. Pak rozhodneme o dalším směřování v této oblasti. Ke změně by mohlo dojít společně s otevírání trhu na železnici v období 2021-2033,“ uvedlo ministerstvo pro Seznam Zprávy.

Reklama

Související témata:

Doporučované