Hlavní obsah

Hitem léta jsou karavany. Češi vyrábějí něco, co je dokáže nahradit

Firma z Bílovic na Uherskohradišťsku těží ze zájmu Čechů o nový trend cestování. Vestavba do auta může být alternativou ke karavanům.Video: Petra Krmelová, Seznam Zprávy

 

Reklama

Firma z Bílovic na Uherskohradišťsku těží z trendu posledních let a koníčku Čechů – kempování. Jejich vestavby do aut získaly prestižní designérské ceny. Alternativu k malým karavanům teď chtějí nabídnout Američanům.

Článek

Zaparkovat v přírodě, rozestlat ve vlastním autě a v kuchyňce, která je součástí vestavby, uvařit na plotýnce jednoduché jídlo nebo čaj a kávu. Představu o ideální dovolené proměnil majitel firmy z Bílovic ve Zlínském kraji Radek Hegmon v dobře fungující byznys.

Majitel a hlavní designér v jedné osobě si před lety koupil obytné auto. A hned – jak říká – narazil na všechna jeho omezení.

„Byl jsem překvapen, jak těžce se řídí. Když foukalo, neuměl jsem s ním rychle jet,“ vypráví Radek Hegmon pro SZ Byznys, co ho přimělo vymyslet a začít vyrábět vestavby, které jednoduchým vložením do zavazadlového prostoru promění vůz v kempinkové auto.

Tak se zrodil Nestbox, který kromě lůžka nabízí přenosný vařič, mobilní lednici a umyvadlo s tekoucí vodou. A také se zrodila společnost Egoé, která vestavby vyrábí.

„Ty vestavby nevznikly tak, že bychom se snažili zjistit, co Češi chtějí. Věděli jsme, co chceme my. Zážitek z přírody, cestovat, mít pocit svobody, ale už ne ve stanu v tomto věku. Takže spát pohodlně a mít možnost si něco uvařit,“ říká hlavní designér a majitel Egoé.

„Nedělali jsme si žádný průzkum trhu, prostě jsme lidem nabídli, co sami chceme. A tím, že se to kupuje, jsme přišli na to, že takový zážitek asi Češi chtějí. Možná – pokud jsou jako my – se chtějí cítit trochu jako takoví trampíci, co spí v lese. Přitom spí na pohodlné matraci a ráno si uvaří kafe,“ směje se.

Kempink: čím dál větší nároky

Požadavky lidí se mění. To, co navrhli před čtyřmi pěti lety, by dnes nestačilo.

„Víme, že musíme lépe vypracovat a dál vyvinout modul, na kterém se vaří. Hodně jsme za ta léta zapracovali na materiálech a technologii matrací,“ říká muž, který před lety založil s kamarádem známou společnost mmcité, ale nedávno se jejich cesty rozdělily a vznikla skupina Egoé.

Mění se i typy aut, pro která jsou vestavby vhodné. Začínali s větším vozem Volkswagen Multivan. Postupně vestavby zmenšovali a dnes už jsou schopni namontovat je i do menších levnějších aut.

Do konce roku obsazeno

Před čtyřmi lety odjeli na jejich první veletrh For Caravan, aby ukázali, co vymysleli.

„Byli jsme překvapeni, že je o vestavby tak velký zájem. Říkali jsme si: To je dobré, to asi budou hodně kupovat. Ale oni ten první rok vlastně vůbec nic nekupovali, prodali jsme pouze 15 vestaveb,“ usmívá se nad rozpačitými začátky designér.

Egoé

Výsledky skupiny

RokObrat (v mld. Kč)
20191,35
20201,50

Sídlí v Bílovicích a zaměstnává 350 lidí.

Majitel a hlavní designér: Radek Hegmon

Radek Hegmon a David Karásek původně založili firmu mmcité, která se proslavila výrobou městských mobiliářů. Téměř po 28 letech se rozdělili.

Společnost mmcité 1 Davida Karáska si ponechala exkluzivitu značky mmcité pro design a výrobu městského mobiliáře.

Nově vzniká skupina firem Radka Hegmona. Pod svou značkou Egoé má vlaková a autobusová nádraží, protihlukové stěny, zahradní nábytek, lyže a speciální vestavby do aut.

Pak ale zájem rostl a loni prodali více než 500 vestaveb. Teď, v polovině roku, jich vyrobili už pět set a letos podle vlastních odhadů prodají 800. A kdyby měli dostatek materiálu a výrobních kapacit, zvládli by jich prý víc.

Zájem momentálně stoupá tak výrazně, že výroba nestíhá. Zakázky má firma nejméně do konce roku. Stejně jako ostatním i bílovické firmě, čítající 350 lidí, komplikuje situaci pandemie koronaviru.

Chybí různé součástky a komponenty dovážené ze zahraničí. „Teď nám konkrétně nejvíc scházejí umyvadla a v Americe nám chybí ledničky,“ doplňuje Hegmon.

Do podzimu pobočky v USA i Kanadě

Firma se výrazně soustředí na export, vedou Spojené státy. „Právě Amerika, Kanada, Austrálie, Nový Zéland – to jsou přesně ty trhy, kde si myslíme, že se mohou takové vestavby uplatnit,“ vysvětluje expanzi firmy majitel.

Kde Nestbox bodoval

Good Design Award 2020

Nestarší a stále jedno z nejprestižnějších ocenění za design. Organizuje jej muzeum architektury a designu The Chicago Athenaeum. U zrodu ceny v roce 1950 stáli designéři Charles a Ray Eamesovi, Russel Wright, George Nelson a Eero Saarinen. Za dobu své existence se rozdalo více než 40 tisíc ocenění v oblastech, jako jsou design a inovace, udržitelnost, kreativita nebo využití materiálů.

Red Dot: Best of the Best

Pomyslný Oscar designérů. Představuje nejvyšší ocenění, které je v rámci soutěže Red Dot možné získat. Každoročně ho získá pouze 1,5 procenta přihlášených produktů. Rozhoduje mezinárodní komise porotců.

Podobně to vidí marketingový ředitel, který sem přišel z Tonu vyrábějícího legendární židle z ohýbaného materiálu.

„Musím říci, že v době, která naopak někomu neprospívala, tak nám docela přeje. Teď jsme otevřeli novou prodejnu ve Varšavě, otevíráme v Bratislavě, Vídni a Norimberku. Chceme se zaměřit na USA, kde cítíme, že má tento typ cestování obrovský potenciál,“ říká pro SZ Byznys Jan Juza. „Budeme otevírat pobočku v Denveru a v kanadském Vancouveru. Do podzimu chceme mít všechny pobočky otevřené,“ upřesňuje.

Je přesvědčen, že spousta lidí se k tomuto způsobu života a cestování vrací, z čehož firma v Bílovicích na Moravě profituje. „Dopřáli jsme si hotely a pohodlí, posunujeme se do fáze pohodlí s určitou svobodou. Nebo klidně obojí. Pětihvězdičkově se dá ubytovat i pod širým nebem,“ věří Juza.

Reklama

Související témata:

Doporučované