Hlavní obsah

Na vrcholu. Tržby výrobců aut přesáhly bilion, každou hodinu v Česku vznikne 160 nových vozů

Záznam tiskové konference o výsledcích českého autoprůmyslu.Video: ČTK

 

Reklama

Výroba osobních aut v Česku loni opět lámala rekordy a rekordní jsou i tržby celého odvětví, které překonaly předloňskou úroveň 1,1 bilionu korun. Výsledky zveřejnilo Sdružení automobilového průmyslu.

Článek

Tržby tuzemských automobilek a dodavatelů autodílů loni vzrostly o 0,8 procenta na rekordních 1,102 bilionu korun. Z toho finální výrobci utržili 617,5 miliardy Kč, tedy o 0,6 procenta více než v předchozím roce. Oznámili to zástupci Sdružení automobilového průmyslu. Proti předchozímu roku, kdy byl růst sedmiprocentní, tempo výrazně zpomalilo.

Pokud se sečte produkce všech automobilek, pak v Česku každou hodinu, kdy firmy vyrábějí, sjíždí z linek 160 nových vozů.

Podle prezidenta sdružení Bohdana Wojnara odvětví v minulém roce zřejmě dosáhlo svého vrcholu. „Z dat našich členů i veřejných zdrojů lze vysledovat podstatné snížení tempa růstu z předchozích let a vyčerpání trhu práce. S ohledem na transformaci odvětví, vývoj na evropských a světových trzích a další rizika můžeme očekávat podobný vývoj i v letošním roce,“ uvedl Wojnar.

Škoda Auto zvýšila výrobu na 886 103 vozů, v nošovickém závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech naopak produkce klesla o 4,6 procenta na 340 300 aut, což bylo ale o 3,1 procenta více, než předpokládal původní plán. Kolínský závod TPCA se v roce 2018 vrátil k růstu výroby, a to o šest procent na 210 993 vozidel.

„Spalovací motory ještě nějakou dobu z našich silnic nezmizí,“ řekl Bohdan Wojnar. Jeho slova potvrzují i čerstvé údaje prodejců pohonných hmot.

V Česku v prvním čtvrtletí vzrostla jejich spotřeba o 2,5 procenta na 1,84 miliardy litrů. Podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu se spotřebovalo 1,37 miliardy litrů motorové nafty a 474,2 milionu litrů benzinu. „Spotřeba nafty je v Česku zhruba 2,7krát vyšší než spotřeba benzinů. Očekávám, že poptávka po naftě dál poroste, mimo jiné z důvodu stále rostoucí ekonomiky,“ uvedl zástupce asociace Václav Loula.

Čas elektromobilů

Bohdan Wojnar mluvil také o nástupu elektromobilů. Podle něj bude klíčové, jak se podaří o jejich výhodnosti přesvědčit zákazníky. Výrobci automobilů spoléhají i na pomoc vlády, proto s ní nedávno uspořádali kolokvium o podpoře elektromobility. Od státu chtějí především pomoc s vybudováním infrastruktury – tedy sítě dobíjecích stanic.

Reklama

Doporučované