Hlavní obsah

Výrobci kamionů odepsali dieselový motor. Naftu nahradí vodík

Foto: Getty Images

Ilustrační foto.

Reklama

Sedmička evropských výrobců nákladních vozů oznámila, že do roku 2040 skončí éra spalovacího motoru i u nich. Nákladní doprava patří k oborům, kde snižování emisí představuje největší výzvu.

Článek

Rudolf Diesel přišel se svým převratným motorem v roce 1892 a od té doby ho on sám a s ním i jeho pokračovatelé postupně vybrušovali k dokonalosti. Ale ani technický um generací inženýrů ho nedokáže zbavit „prvotního hříchu“ – spalování nafty.

Řada firem i vlád už oznámila rok, kdy se spalovací motor definitivně odebere do učebnic historie, a dnes se k tomuto zástupu připojili i evropští výrobci nákladních vozů. Za dvacet let už budou všechny náklaďáky tankovat místo nafty vodík a pohánět je bude elektřina z palivových článků nebo baterií.

Ke společné akci se připojili výrobci DAF, Daimler, Ford, Iveco, MAN, Scania i Volvo, takže jde prakticky o všechny značky, které může řidič na evropských dálnicích s velkým přívěsem potkat.

S informací přišel jako první list Financial Times (FT). Podle jeho zdrojů budou muset automobilky investovat do vývoje nových modelů mezi 50 až 100 miliardami eur. „Nepůjde o jednu technologii, která bude vládnout všemu, vedle sebe se časem rozvine několik konceptů,“ sdělil listu FT šéf Scanie Henrik Henriksson.

Nákladní doprava patří z hlediska dekarbonizace k velkým výzvám. „Jde o páteř moderní společnosti, která je na spalovacím motoru pro dopravu zboží těžce závislá,“ uvedl ředitel Postupimského institutu Johan Rockström. Jeho organizace se zabývá mimo jiné klimatickou změnou a jejími dopady.

Evropští výrobci už se podobným směrem vydali, protože požadavky Bruselu na snižování emisí se týkají i jich. Například Daimler ukázal vodíkový koncept značky Mercedes-Benz GenH2 Truck, který by měl ujet na jedno načerpání až tisíc kilometrů. Do zkušebního provozu by se měl dostat v roce 2023.

Vzhledem k dojezdu u hranice 1 000 kilometrů by nemuselo být takový problém ani potřebné rozšíření pump nabízejících vodík. „Základní infrastruktura se bude soustředit do dep a na dálnici. To nepředstavuje takový problém, ale musí se s tím začít,“ upozornil pro FT Henriksson.

Zároveň vyzval evropské státy, aby zatížily fosilní paliva vyšší „uhlíkovou“ daní, čímž by vodíkovou nebo bateriovou alternativu zatraktivnily. Minimálně Česko se však zatím vydalo opačným směrem, daňový balíček počítá s tím, že spotřební daň z nafty by měla o korunu na litr klesnout.

Na vodíkovou budoucnost se také chystají výrobci technických plynů – mezi nimi nechybí ani firma Linde. Ta nese jméno Carla von Lindeho, jehož peníze pomohly mladému Dieselovi v 70. letech 19. století studovat.

Reklama

Doporučované