Hlavní obsah

Výš už ropa a s ní ceny benzinu nepůjdou, myslí si šéf benzínek MOL

Generální ředitel MOL Česká republika Richard Austen.Video: Jiří Zatloukal

 

Reklama

Lidi nakupovali na benzínkách ve velkém. I proto jsme vydělali přes miliardu, říká generální ředitel MOL Česká republika Richard Austen.

Článek

Cena ropy od začátku roku výrazně vzrostla na současných více než 60 dolarů za barel. Její cena se přitom víceméně přesně promítá do cen pohonných hmot.

„Teď se drží na úrovních, které jsme ještě minulý rok vůbec nečekali, takže opravdu hodně vysoká. Situace je taková, že cena ne vždy reaguje na ekonomické sentimenty. Můj osobní názor je, že teď se ropa zhruba drží někde, kde je její maximální úroveň a že výš to už nepůjde, ale možná, že mě překvapí, tak jak mě překvapila už několikrát,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys Richard Austen, generální ředitel MOL Česká republika, druhé největší sítě čerpacích stanic v Česku.

Jaký dopad měla pandemie na provoz vašich čerpacích stanic? Nebyli jste sice zavření, ale jezdilo se výrazně méně.

Jezdilo se výrazně méně a ta pandemie nás překvapila tak jako každého, a samozřejmě měla dopad na to, že po fantastickém začátku, který jsme první měsíce zaznamenali, prakticky až do začátku pandemie, jsme zaznamenali výrazný propad.

První vlna byla nejhorší, protože tehdy se ani nevědělo, co bude dál. Tehdy byl strach o hodně větší. Země byla víc zavřená, ekonomika byla víc utažená - tehdy to bylo opravdu špatné. Nevěděli jsme, jak to bude vůbec se zdravím, jak to bude bezpečností pro naše zaměstnance, pro zákazníky, takže nás to postihlo dost výrazně.

Hlavně v první fázi nám prodeje padly v některých měsících o 20 až 30 procent. Potom došlo k stabilizaci, léto bylo relativně dobré. A pak znovu, když se zavírala ekonomika, tak jsme propad pocítili, ale nebylo to už tak drastické. Co bylo velmi dobré, že velký byznys šel stále dobře.

Velkoobchodní byznys myslíte?

Myslím velkoobchodní byznys, ale i průmysl, který tankuje u nás, protože to je výrazná část našeho byznysu - zákazníci velkých firem, a tedy nákladní auta. Ten relativně fungoval stále dobře, ekonomika byla relativně dobře otevřená, takže tam jsme propady nezaznamenali tak velké, jako byly u privátních zákazníků, kde jsme to pocítili.

Richard Austen (53)

- od 2016 řídí společnost MOL Česká republika

- od 2011 byl viceprezidentem pro Logistiku skupiny MOL

- je absolventem Obchodní fakulty Ekonomické univerzity v Bratislavě

- předtím pracoval pro společnosti Coca Cola a Holcim

Ropa v loňském roce výrazně zlevnila. Jak to ovlivnilo vše výsledky?

Naše výsledky byly relativně dobré, teď říkám relativně, protože vždycky to je třeba to dávat trošku do souvislostí. My jsme samozřejmě nesplnili to, co jsme plánovali. Ty plány byly velmi ambiciózní a těch jsme nedosáhli.

Ale navzdory tomu se nám podařilo dosáhnout lepší výsledky než rok předtím, takže jsme měli rekordní výsledky. Více jak jednu miliardu zisku. Z tohoto pohledu to bylo dobré. I když, jak říkám, nedosáhli jsme to, jaké jsme měli ambice.

Čím to bylo, že jste zvýšili zisk na víc než miliardu, když ropa spadla a pandemie zasáhla minimálně retail? V roce 2019 jste měli zisk 589 milionů.

Rok jsme dobře rozběhli. A potom nám pomohly klesající ceny ropy - to byl opravdu raketový pád a tehdy jsme dokázali generovat nějakou marži.

Později došlo ke stabilizaci cen ropy. A potom postupně začala ropa stoupat a vlastně stoupala až do konce roku, což už se projevovalo. Takže to byl jeden efekt.

Druhý efekt byl, jak jsem říkal, byznys průmyslových fabrik a dopravy, která zásobuje. Toto nám šlo velmi dobře.

A třetí efekt byly kiosky - které nám jely taktéž velmi dobře.

Myslíte prodejny Fresh Corner?

Ano, efekt tzv. zavřených neděl anebo sobot, kdy byly některé dny, hlavně v listopadu anebo koncem roku, zavřeny během víkendů obchody.

Tzn. lidi nakupovali na benzínkách?

Lidi nakupovali na benzínkách ve velkém a teď neříkám, že tam chodili nakupovat mléko, chléb, ale chodili tam nakupovat věci, které jim dělají radost - takže alkohol, cigarety, nealkoholické nápoje, sladkosti, takové věci a tehdy nám tržby raketově stoupaly.

A v neposledním řadě je třeba říct, že hlavně ze začátku pandemie mělo velký efekt, že jsme výrazně omezili jakékoliv náklady.

MOL Česká republika

- s 304 čerpacími stanicemi druhá největší síť čerpacích stanic

- v Česku působí od května 2015

- silnou pozici zastává MOL také v oblasti velkoobchodu paliv

- sází na koncept Fresh Corner s výběrovou kávou

Takže jste propustili řadu zaměstnanců?

To se nestalo. Nepropouštěli jsme zaměstnance, ale omezovali jsme na nějakou dobu i mzdy. Přešli jsme na jiný pracovní režim, tzn. nepracovali jsme pět dní, ale někteří pracovali jen dva, někteří tři dny.

I hodně lidí od nás z kanceláří opravdu přineslo oběť, včetně mě. Nebyly žádné výjimky. Ale mělo to svůj efekt a firma vstoupila do nového roku relativně v dobré kondici a pokračuje takto dál.

Šlo zřejmě o velice razantní úspory?

Ano.

Kdy čekáte návrat k normálu? Vrací se poptávka i v retailu na úroveň roku 2019?

Letošní březen byl jeden z nejhorších měsíců, takže poptávka byla velmi nízká, i když znovu říkám - průmysl jede stále relativně dobře. Osobní spotřeba v březnu byla omezená - tím, že bylo vlastně všechno zastavené. Navíc naše čerpací stanice jsou nejčastěji u dálnic, hranic a ve velkýách městech. Tzn. přesně ta místa, která byla redukovanou mobilitou zasažena nejvíc.

Když děti nechodí do školy, tak to je hned vidět, že lidé vůbec nevycházejí a zůstávají na home officech. Takže březen byl strašný, duben už je řádově lepší. Když chodíte po Praze, tak vidíte, že už ty ulice jsou opravdu plné. Lidi se vrací i na benzínky, víc tankují a víc cestují.

Kdybych se vrátil k tomu, co říkáte, kdy očekáváme návrat na předchozí úrovně? Bude samozřejmě velmi záležet na vývoji pandemické situace a na tom, jaké kroky vláda udělá anebo jak se to bude uvolňovat.

Ale někdy v červnu, v červenci by se to už podle nás mohlo dostávat zhruba do normálních kolejí. Když začnou jezdit turisté, tak myslím, někdy koncem léta anebo v létě už by to teoreticky mohlo být dobré.

Ropa od začátku roku výrazně rostla, pak se ten růst zastavil. Vždycky se to promítá do cen pohonných hmot, jaký je váš výhled na vývoj ceny ropy v příštích měsících, tzn. vývoj cen pohonných hmot?

Toto je dobrá otázka, ale kdo toto ví, ten je miliardář.

Samozřejmě.

Toto se nedá vůbec predikovat, je to opravdu velmi těžké. Teď se drží na úrovních, které jsme ještě minulý rok vůbec nečekali, takže opravdu hodně vysoká. Situace je taková, že cena ne vždy reaguje na ekonomické sentimenty.

Někdy se chová podle věcí, které vůbec neumíme odhadovat, takže velmi těžko říct. Já si myslím, ale to je můj osobní názor, že teď se ropa zhruba drží někde, kde je její maximální úroveň a že výš to už nepůjde, ale možná, že mě překvapí, tak jak mě překvapila už několikrát.

Skupina MOL

- maďarská ropná a plynárenská společnost

- působí ve více než 40 zemích světa a zaměstnává téměř 28 tisíc

- má vlastní síť více než 1 900 čerpacích stanic v 12 zemích střední a jihovýchodní Evropy

- za rok 2020 čistá EBITDA dosáhla 2,05 miliardy USD

Reklama

Doporučované