Hlavní obsah

Vysají vám peněženku a nezaplní skříně. Módní kousky, které musíte (ne)mít

Adam Junek
Bývalý novinář. Vedoucí oddělení PR a komunikace Středočeského kraje
Foto: Gucci

Tenisky Gucci ani ne za tři stovky. Jediný problém je, že jsou virtuální.

Reklama

Mikina za půl milionu nebo tenisky za 200 tisíc, které nezaberou ani milimetr místa. Nakupování virtuálního oblečení se rozmáhá. Aneb vážně i nevážně o módě ve víkendovém sloupku Seznam Zpráv.

Článek

Je to pár týdnů, co mě v rozhovoru respektovaný ekonom Tomáš Sedláček přesvědčoval, že pandemie koronaviru posílí trend „nehromadění“. Tedy, že budeme kupovat méně věcí, protože je nebudeme potřebovat. Třeba bot, protože tak často nechodíme ven kvůli lockdownu. A protože částečně zůstaneme pracovat z domu, tak jich nebudeme muset mít tolik ani pak, až nás definitivně zákazy a příkazy spojené s epidemií opustí.

Což ovšem neznamená, že své peníze neroztočíme jinak, abychom ukojili „hédonistické potřeby“. Jako příklad zvolil svého syna.

„On má k šatníku v zásadě až japonsky minimalistický přístup. Ale ve virtuálním světě her, které hraje, má naopak nepřeberné množství převleků. A když s ním a jeho kamarády zkouším takovou jako ekonomickou hru, jestli by byli raději za značkový svetr nebo mikinu v reálu, anebo třeba mít pět těch virtuálních převleků, volí virtuální šatník,“ vyprávěl.

Říkal jsem si, že je to trochu přitažené za jeho zrzavé vlasy. Že ve světě her budou lidé utrácet za různá „vylepšení“ (herní byznys je na tom postavený) a dejme tomu, že teda oblečení bude jedním z nich. Ale jinak přece chci mít svou novou mikinu pěkně doma.

Poslední zprávy z módního světa mi ale vzkazují: „OK, boomer!“

Je to totiž jen pár dní, kdy se na tržišti s digitálním uměním Blockparty.co prodala první virtuální mikina značky Overpriced (český překlad „předražený“ se mi zdá dost vypovídající) za 19 tisíc liber (tedy za zhruba 550 tisíc korun). A tenhle černý kousek s kapucí a neonově zeleným nápisem „Fuck your money“ (překladu asi netřeba) si jeho anonymní nový majitel může po naskenování unikátního kódu „obléct“ ve virtuálním prostředí. Pro nás nemoderní zpozdilce je k dispozici i reálná „sestra“ této mikiny, kterou lze skutečně obléci a tvůrci slibují, že pokud bude majiteli ukradena nebo se zničí, dodají novou. Totéž platí, pokud ji později prodá. Nový vlastník unikátního kódu dostane také svou skutečnou mikinu, píše Guardian.

Foto: Overpriced

Fuck your money, píše se na mikině za půl milionu.

Nejde přitom o ojedinělý výstřelek. Před nedávnem se spojila virtuální značka RTFKT Studios (čti „artefakt“) s „kryptoumělcem“ vystupujícím pod jménem Fewocious a vrhla na virtuální trh sérii virtuálních tenisek. Ty už ani nemají svůj fyzický protějšek. Ceny kousků se pohybují od skoro „lidových“ 1500 dolarů (přes 32 tisíc korun) za sériové kousky až po 10 tisíc dolarů (přes 200 tisíc korun) za unikátní kreace. A zájem byl obrovský. Za sedm minut se vše vyprodalo a na virtuálním účtu tvůrců přibylo zcela reálných 3,1 milionu dolarů. Jak trefně poznamenal magazín Input, „kryptotrh stvořil další tenisky, které si nebudete moct dovolit, ale můžete o nich snít“.

Trendu „neohmatatelné“ módy už podlehla i velká módní impéria. Letos uvedl své první virtuální tenisky módní dům Gucci. Jsou neonově pestrobarevné a dají se „nosit“ v několika aplikacích. A na rozdíl od reálných produktů italského fashion impéria jsou za hubičku. Tedy konkrétně se dají pořídit od devíti do 13 dolarů. Mají jen jednu drobnou nevýhodu oproti předešlým příkladům. Nejsou tak zvaným NFT, neboli non-fungible token. Pro nedostatek kreativity tomu říkejme třeba nezaměnitelný poukaz. Výraz v kryptosvětě, který označuje jedinečné dílo (obrázek, gif, klidně virtuální dům nebo třeba právě tenisky), jež má unikátní kód blockchainu a označuje vlastnictví. Tyhle tenisky prostě už dál nesměníte za nic. Na rozdíl od jiných kreací označovaných jako NFT. Ale jak už řekl Robert Triefus, viceprezident z domu Gucci magazínu Vogue Business, i na to brzy dojde.

A v příkladech, jak módní svět ochutnává NFT, by se dalo pokračovat. Italská značka luxusní pánské módy Angelo Galasso ve spolupráci s novozélandským umělcem Lee Robinsonem přišla s kolekcí unikátních batohů, klíčenek a peněženek, které dostane výhradně ten, kdo si zakoupí Robinsonovo virtuální dílo.

Světová jednička ve výrobě tenisek, společnost Nike, si už zaregistrovala několik patentů na výrobu digitálních tenisek, jak upozorňuje server Sydney Morning Herald.

Foto: MITNFT

Sleep with Kate. Snímek z videa, které je mimo jiné dostupné na Instagramu agentury Kate Mossové. Šťastný vydražitel za něj dal 16 tisíc dolarů.

Supermodelka Kate Mossová zase natočila s kolektivem umělců MITNFT trojici videí, kde ji vidíte jít, řídit a spát. To poslední se prodalo v aukci za 16 tisíc dolarů a šťastlivec ke svému unikátnímu kódu, který mu stvrzuje vlastnictví dílka „Sleep with Kate“, dostal i modelčinu audionahrávku potvrzující jeho pravost.

Na další trend mě před koncem roku upozornil jeden z nejlepších českých návrhářů Jiří Kalfař. Jde o virtuální oblečení, které si pronajímají instagramoví influenceři, aby se jim nekupilo ve skříních. Ale jak dodal: „Je to určitá odpověď na nadprodukci. Ale pro mě to není. Já si musím na látku sáhnout.“ Ještěže nejsem boomer sám.

Reklama

Související témata:
Kate Moss

Doporučované