Hlavní obsah

Výsledky maturity: čeština dopadla výrazně lépe než před rokem

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

aktualizováno •

U státní maturity se letos výrazně snížila neúspěšnost studentů v didaktickém testu z češtiny. V matematice neuspěl obdobný počet studentů jako loni. Vyplývá to z informací ministerstva školství a Cermatu.

Článek

Z češtiny propadlo 4,9 procenta maturantů, tedy o 9,3 procentního bodu méně než loni. Žáci měli letos na didaktický test o 10 minut více času. Loni ale zároveň maturanti dopadli nejhůře za poslední roky. Neúspěšnost stoupla z předloňských 10,3 procenta na 14,1 procenta v roce 2020. A to mimo jiné proto, že k maturitě byli výjimečně připuštěni všichni žáci, včetně propadlíků.

Z matematiky propadlo letos 16,8 procenta studentů, o 0,8 procentního bodu méně než před rokem. Kvůli výuce na dálku ministerstvo školství v matematice snížilo hranici úspěšnosti z 33 procent na 27 procent testu, jinak by byl zřejmě podíl neúspěšných větší.

Didaktické testy se konaly 24. až 26. května. Mohli je skládat všichni žáci posledního ročníku, kteří prospěli v prvním pololetí aktuálního školního roku. Kvůli dlouhotrvající distanční výuce v důsledku opatření proti epidemii covidu-19 ministerstvo školství letos pro maturanty rozhodlo o řadě úlev.

Testy nemuseli skládat studenti zdravotnických a sociálních oborů, kteří s epidemií pomáhali v nemocnicích a domovech seniorů. Ostatním se prodloužil čas na napsání testů, a to v češtině a cizím jazyce o deset minut, v matematice o 15 minut.

Ke zmíněnému snížení hranice úspěšnosti didaktického testu z matematiky z původních 33 procent na 27 procent ministerstvo přistoupilo na základě doporučení validační komise Cermatu a nezávislé odborné komise. Důvodem je podle úřadu to, že matematika vyžaduje zvládnutí nejen teoretických znalostí, ale i jejich aplikace. K tomu je podle ministerstva nutné mít probranou látku procvičenou, což distanční vzdělávání v plné míře neumožňuje, uvedl úřad v opatření. Horší výsledky podle něj mohou být právě důsledkem toho, že žáci neměli učivo dostatečně procvičené. Svědčí o tom i nižší úspěšnost v úlohách, které vycházejí z učiva základní školy a navazujícího učiva probíraného zpravidla v nižších ročnících škol středních, domnívá se ministerstvo.

Díky úpravě hranice neúspěšnosti nakonec test zvládlo o 0,8 procentního bodu studentů víc než loni, kdy jich propadlo 17,5 procenta. Předloni test z matematiky nezvládlo 15,5 procenta maturantů, což byl ale o 6,3 procentního bodu lepší výsledek než o rok dříve. Předtím se neúspěšnost šest let držela zhruba mezi 20 procenty a 23,5 procenta.

Neúspěšnost v testu z češtiny klesla z loňských 14,2 procenta na 4,9 procenta. Ke zkoušce, která je povinnou zkouškou společné části maturitní zkoušky, se přihlásilo zhruba 71 000 prvomaturantů. Předloni byla neúspěšnost 10,2 procenta.

Reklama

Doporučované