Hlavní obsah

Vzpoura majitelů reklamních plachet. Odmítají se stáhnout z pražských domů

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Velkoplošné reklamní plachty by měly z podstatné části Prahy zmizet.

Reklama

Od 1. října by z podstatné části hlavního města měly zmizet reklamní plachty. Dotčení podnikatelé jsou ale připraveni nařízení městské rady neuposlechnout. Tvrdí, že město je diskriminuje a jde na ruku dominantní firmě Bigboard.

Článek

Článek si také můžete pustit v audioverzi.

V Praze se schyluje k malé vzpouře. Firmy, které nabízejí reklamní služby v podobě velkoplošných plachet na stěnách pražských domů, se chystají neuposlechnout zákaz, který na ně od 1. října uvaluje nařízení pražské městské rady.

Dotčení podnikatelé tvrdí, že nařízení přijaté s cílem potírat vizuální smog, je diskriminační a pro ně likvidační. Podle majitelů město ve svém plánu postihuje jen jednu část trhu, k ostatním reklamním médiím radnice takto drakonicky nepřistupuje. Provozovatelé plachet poukazují na to, že město zůstane „nevyčištěno“ od převažujících billboardů. Nebo že nová regulace se nedotkne také třeba reklamních výstrčí na sloupech veřejného osvětlení.

Zhruba 120 reklamních plachet, které měly do konce září zmizet, tak nejspíše zůstane dál vyvěšeno na pražských budovách.

„Firmy, které jsou členy našeho sdružení, budou reklamní plochy provozovat i po začátku účinnosti vyhlášky. A to až do doby, dokud k celé věci nedají konečné stanovisko Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a Evropská komise,“ uvedl pro Seznam Zprávy Jan Soušek jako předseda čtyřčlenného Sdružení českých firem venkovní reklamy a zároveň spolumajitel společnosti Super poster, která se právě plachtami zabývá.

Podnikatelé jsou si vědomi, že se dostávají do kolize s právním řádem, a říkají, že jsou připraveni nést i případné následky. Tvrdí také, že ale nemají jinou možnost, přičemž věří, že ÚOHS a Evropská komise, na které se už dříve obrátily, uznají jejich námitky, že vedení Prahy svým rozhodnutím neférově narušilo hospodářskou soutěž. A že sporné nařízení bude nakonec zrušeno a přepsáno.

„My určitě nejsme proti regulaci, ale musí být spravedlivá a napříč celým trhem,“ uvádí také Jan Soušek. Pozastavuje se nad tím, že zákaz se netýká jen památkově chráněné části Prahy, ale i části sídlišť s moderní zástavbou.

Antimonopolní úřad dal najevo, že ve zbývajících zářijových dnech už případ nerozhodne. „Podnět týkající se nové regulace venkovní reklamy v Praze náš úřad prošetřuje, vede s hlavním městem jednání o možných protisoutěžních aspektech novelizované vyhlášky, ale ukončení šetření ještě v průběhu září nelze předpokládat,“ uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Cílem není diskriminace

Reklamní plachty doposud byly zakázány jen v městské památkové rezervaci, v samém centru metropole. Nové nařízení, která se zabývá i některými dalšími nosiči reklamy, tento zákaz rozšiřuje i do dalších dvou zón.

Ve výsledku se tak týká podstatné části Prahy, nejen památkově chráněných území. Ve třetí zóně, nejdále od centra, byla do zákazu zahrnuta celá katastrální území, včetně třeba Vokovic, Motola, Braníku, Malešic a Strašnic, nikoliv jen vybrané ulice, jak by kritikům vyhlášky připadalo smysluplnější.

Foto: Magistrát hl. m. Prahy , Seznam Zprávy

Dnes platí zákaz plachet jen v pražské památkové rezervaci (tmavá barva), rozšiřuje se do dalších dvou zón.

Podobně jako plachty budou v rámci této vyhlášky po Praze striktně zakázány ještě reklamní tabule připevněné na dopravních prostředcích. U ostatního druhu venkovní reklamy (třeba reklamní letáky, reklamní plakáty, zvuková reklama či postavy v reklamních převlecích) bude územní omezení mírnější.

Je třeba ale dodat, že zmíněné nařízení postihuje jen tu část aktivit v oblasti reklamy, do nichž úřady neměly doposud jak mluvit, netýká se třeba billboardů povolovaných stavebními úřady.

„Cílem není diskriminace, jde spíš o narovnání stavu. Na reklamní plachty se dosud mimo historické centrum žádná regulace nevztahovala – na rozdíl od billboardů a bigboardů, které Praha v minulých letech výrazně zregulovala pomocí pražských stavebních předpisů. Stavební předpisy se však nemohou na reklamní plachty vztahovat, jelikož plachty nespadají do působnosti stavebního zákona,“ uvedla dříve k vyhlášce v deníku Právo radní Hana Třeštíková (Praha sobě).

Právě uskupení Praha sobě, součást pražské radniční koalice, se v boji s vizuálním smogem výrazně angažuje.

Billboardy také, ale pomaleji

O potřebě narovnání stavu hovoří i šéf uskupení Praha sobě Jan Čižinský. „Jde o dva druhy regulace, tak jako se jinak reguluje doprava na železnici a jinak na silnici. Odmítám, že bychom podnikatelům měřili dvojím metrem. I billboardy budou z Prahy mizet, trend je zcela jasný, jen u těch billboardů to kvůli různým lhůtám probíhá trochu pomaleji,“ uvedl pro Seznam Zprávy Čižinský, který je v rámci celé Prahy předsedou zastupitelského klubu Praha sobě a zároveň starostou městské části Praha 7.

Tvrdí také, že už končí kritizovaná politika, kdy město opakovaně prodlužovalo majitelům billboardů staré smlouvy o pronájmu pozemků, čímž obcházelo regulaci vyplývající z pražských stavebních předpisů.

Právě ale Čižinskému majitelé reklamních plachet dvojí metr vyčítají a jako příklad dávají situaci v ulici Argentinská, kde má reklamní plachta ze štítu jedné z budov podle vyhlášky zmizet, ale billboardy na přilehlém městském pozemku zůstanou. A připomínají, že Jan Čižinský jako starosta Prahy 7 na konci loňského roku podepsal s majiteli těchto reklamních nosičů čtyři úplně nové nájemní smlouvy.

To starosta nezastírá, ale přesto tuto kritiku ze strany provozovatelů reklamních plachet označuje za „nehoráznou“. Uvádí, že smlouvy byly podepsány poté, kdy s majiteli radnice Prahy 7 nejdříve vedla soudní spor a hrozilo, že v případě prohry se reklamních poutačů na inkriminovaných pozemcích už nikdy nezbaví.

„Takže jsme s nimi raději uzavřeli smír a podepsali úplně nové smlouvy, které nám garantují, že tu situaci teď máme plně pod kontrolou. Veškerý vizuální smog rozhodně chceme dále potírat,“ uvádí pro Seznam Zprávy Čižinský.

Více peněz pro Bigboard?

Majitelé reklamních plachet také tvrdí, že tak, jak je nové nařízení nastaveno, hraje do karet skupině Bigboard, která je nejen v Praze na trhu venkovní reklamy jasně dominujícím hráčem a od hlavního města má i celou řadu zakázek. Nové nařízení podle nich jen povede k růstu cen a tržeb z těch reklamních nosičů, které nová regulace nepostihuje.

„Magistrát účelově a mediálně bojuje proti vizuálnímu smogu, přitom ale neřeší nejpodstatnější část, což jsou volně stojící reklamní plochy - billboardy a bigboardy - které provozují především společnosti ze skupiny Bigboard,“ tvrdí už citovaný předseda Sdružení českých firem venkovní reklamy a spolumajitel firmy Super poster Jan Soušek.

V tomto duchu se dívá i na současné aktivity vedení Prahy, jež už nechalo z ulic odstranit reklamní lavičky a avizuje, že do konce roku zmizí i samostatně stojící reklamní panely, takzvané city light vitríny. Soušek tvrdí, že město fakticky odstraňuje jen ty reklamní plochy, které nepatří Bigboardu.

Skupina Bigboard, která vedle ostatního byznysu disponuje také několika reklamními plachtami, se ale proti tomuto ataku ze strany menších konkurentů ohrazuje. Uvádí, že ji nová regulace také postihne.

„Jako jednička na trhu venkovní reklamy budeme tímto nařízením magistrátu poškozeni ze všech nejvíce. Naše ztráty se budou počítat v desítkách milionů korun, konkrétně přijdeme například o nejlukrativnější reklamní plachtu v Praze, která je umístěna na garážích Slovan. Fámy o tom, že je nařízení pro nás výhodné, šíří pan Soušek, majitel maličké firmy, z pro nás neznámého důvodu,“ reaguje na výpady výkonný ředitel skupiny Bigboard George Kisugite.

Jakou bude mít vzpoura majitelů reklamních plachet dohru, zda dojde i na „násilnou“ likvidaci z moci úřední, jako se to stalo třeba s billboardy kolem dálnic, zatím nelze odhadnout. Mluvčí hlavního města Vít Hofman neuvedl, jak bude magistrát postupovat, pokud reklamní plachty po 1. říjnu na budovách zůstanou.

„Reklamní zařízení, kterých se vyhláška týká a která nebudou odstraněna, budeme následně řešit,“ sdělil mluvčí.

Reklama

Související témata:

Doporučované