Hlavní obsah

„Nemám to zapotřebí, dítě budu učit sám.“ Ze zvláštnosti se stává trend

Foto: ČTK

Ilustrační foto.

Reklama

Testování nebo neustálé nošení roušek. To jsou důvody, proč se rodiče dětí školou povinných stále častěji rozhodují pro individuální domácí výuku.

Článek

Už více než rok trvající pandemie naučila žáky základních a středních škol jediné – učit se doma a sami. Někteří to podle psychologů zvládají lépe, jiní hůře. S opětovným nástupem do škol se však mnoho rodičů rozhodlo přistoupit spíše k individuální domácí výuce. Seznam Zprávám to potvrdilo několik pedagogicko-psychologických poraden, které tyto žádosti posuzují.

„Výrazně vzrostly žádosti o individuální vzdělávání. To cítíme v Jižních Čechách napříč všemi našimi pracovišti,“ potvrdila speciální pedagožka Karolína Soukupová z Pedagogicko-psychologické poradny České Budějovice.

„Lidé více žádají o individuální výuku a ne jen u prvních tříd, ale obecně,“ potvrzuje i Jaroslava Štětinová, ředitelka Pedagogicko-psychologické poradny Středočeského kraje.

Proč? Důvodů je hned několik. „Rodiče přišli na to, že to jde, a tak je chtějí častěji učit doma,“ tvrdí ředitelka karlovarské pedagogicko-psychologické poradny Jolana Mižikarová. Častějším důvodem je však nesouhlas s nošením roušek nebo testováním dětí.

Žáci se totiž musí pravidelně každý týden testovat na přítomnost koronaviru antigenními testy. Pokud škola používá PCR testy, které jsou přesnější, stačí děti testovat jednou za 14 dní. Povinnost nosit roušku však žáci stále mají, a to po celou dobu, co jsou ve škole.

„Důvody jsou různé, ale jsou většinou spojeny s pandemií. Většinou jsou to odmítači roušek a testování,“ potvrzuje Jaroslava Štětinová, proč rodiče žádají o individuální výuku.

Stejný důvod uvádí i Mižikarová. „V současné době jde hlavně o to, že spousta rodičů nesouhlasí s tím, aby děti nosily roušku a také jsou proti testování. V tuto chvíli jim opravdu neděláme problém. Protože spousta dětí se v rouškách dusí, mají z toho opary nebo se jim špatně dýchá,“ vysvětluje.

Rodiče totiž k tomu, aby dítě mohlo přejít na domácí výuku, potřebují souhlas od pedagogicko-psychologické poradny. „V zákoně je to jasně definované, že musí mít od nás doporučení,“ potvrzuje Mižikarová. Poté, co mají povolení od poradny, musí rodiče o individuální výuku zažádat příslušnou školu a k tomu většinou doložit i výši svého vzdělání.

Některým dětem domácí výuka vyhovuje více

Dalším důvodem, proč se někteří rodiče rozhodli zařídit individuální výuku, je i to, že některým dětem prostě domácí výuka vyhovuje více než výuka ve škole a díky pandemii měly možnost si to vyzkoušet. „Pomalejším dětem to, že na to mají doma čas, prostě více vyhovuje,“ vysvětluje Mižikarová.

„Nejčastější důvod žádosti o individuální výuku je zdravotní, kde to je jasné. A pak to záleží na rodičích, pokud k tomu mají dostatečné důvody. Jsou rodiče, kteří vůbec nechtějí, a ani před koronavirem nechtěli, aby jejich dítě do školy chodilo. Hodně to závisí na tom, jak rodič popíše, proč o to vlastně žádá,“ vysvětluje dále Mižikarová.

Podle dat Ministerstva školství se opravdu počet dětí, které mají individuální výuku, zvyšuje. Data ale zatím mají pouze za rok 2020, která se váží k 30. září 2020. V té době bylo na domácí výuce 4 557 dětí, o rok dříve to bylo 3 874 dětí.

Počet žáků na individuální výuce

Rok 2020 – 4 557 žáků

Rok 2019 – 3 874 žáků

Rok 2018 – 3 232 žáků

Rok 2017 – 2 591 žáků

Rok 2016 – 2 067 žáků

Zdroj: MŠMT

„Upozorňujeme nicméně na to, že počet žáků základních škol v posledních letech dost strmě vzrostl, protože nastoupily silné ročníky, což může být také důvod stoupajícího počtu žáků v tomto způsobu vzdělávání. Nemusí se tak jednat o bezprostřední reakci na pandemii,“ reaguje Ministerstvo školství. Nicméně pedagogicko-psychologické poradny Seznam Zprávám potvrdily, že nárůst žádostí o individuální výuku opravdu evidují.

Reklama

Doporučované