Hlavní obsah

Z létání se stává společensky nepřijatelná aktivita, aerolinky se brání

Stále více lidí se staví proti létání.Video: Eva Soukeníková

 

Reklama

Létání se stalo nepopulárním obchodním odvětvím. Celosvětová obava z klimatických změn poukazuje na neúměrnou uhlíkovou stopu, kterou letecká doprava produkuje. Napříč celou Evropou vznikají „protiletecká” hnutí.

Článek

Ještě před pár desítkami let bylo létání jen pro vyvolené. Poté se ale stalo přepravou pro masy turistů. V poslední době se však letecká doprava zařazuje po bok výrobců cigaret a plastikových obalů. Tedy ta odvětví, proti kterým brojí ekologické iniciativy.

V Evropě mají kampaně za snižování „cestovních” emisí čím dál tím větší úspěch. Například ve Švédsku se o letecké dopravě ve spojitosti s ekologií mluví i díky mladé akvistce Gretě Thunbergové.

Švédové mají dokonce vlastní výraz pro „hanbu z létání” („flygskam”), tedy pro pocit studu člověka při využití letecké dopravy s vědomím, že tím ničí životní prostředí.

Prazatím však o problémech společnost jen hovoří, létání se nevzdává, jak ukazují čísla leteckých společností. Téma se ale dostává i na politickou úroveň. Vlády napříč Evropou diskutují o zvyšování daně z létání, nezáleží ani tolik na politické orientaci jednotlivých uskupení.

„Předpokládám, že v budoucnu budou oprávnění leteckých společností úzce spojena s pravidly udržitelnosti,” řekla eurokomisařka pro dopravu Violeta Bulcová na summitu v Jižní Koreji.

Aerolinky se snaží problémy řešit například tím, že se snaží vymyslet způsob, kdy se do jednoho letu vejde co nejvíce pasažérů.

Druhá největší evropská aerolinka Ryanair je jedna z těch, které kampaně dostihují nejvíce.

Žebříček, který sestavila Evropská federace pro dopravu a životní prostředí, řadí Ryanair mezi deset společností, které nejvíc znečišťují prostředí.

V reakci na umístění letecká společnost měsíčně publikuje čísla spojená s vypouštěním oxidu uhličitého. Je tak první aerolinkou, která to dělá.

Reklama

Doporučované