Hlavní obsah

Z mercedesu do elektrického brouka. Miliardář testuje naději Volkswagenu

Martin Vohánka, zakladatel firmy Eurowag a 31. nejbohatší Čech, testuje ID.3.Video: Jaroslav Mašek

 

Reklama

Toto je trochu jiný autotest. Za volant elektrického Volkswagenu ID.3 jsme posadili Martina Vohánku, jehož platební řešení pohánějí kamiony po celé Evropě a elektromobilitu sleduje detailně i byznysově. Auto je fajn, politici ne.

Článek

„Je to fakt prostorné auto i pro mě. Rozvor má o 13 centimetrů delší než golf a to už je znát. Navíc má plochou podlahu,“ říká 193 centimetrů vysoký Martin Vohánka, 31. nejbohatší Čech, když pomalu couvá v garážích pod bytovým domem v Podolí, kde žije.

Venku je deštivé říjnové ráno a šéf a zakladatel společnosti Eurowag, která poskytuje platební řešení kamionům napříč Evropou, poslední týden jezdil do práce právě Volkswagenem ID.3. Tedy modelem, od kterého si největší německá automobilka slibuje politiky tolik vzývanou „elektrifikaci silnic“. Něco jako když VW Brouk po druhé světové válce naučil Němce masově používat automobil.

Martin Vohánka

Zakladatel a majoritní vlastník firmy W.A.G. payment solution.

Ta podniká pod značkou Eurowag, poskytuje platební systémy nákladní dopravě po celé Evropě.

Začínal z nuly v rodném Mostě, když na střední škole prodával pojištění.

Má nadaci Blížksobě, ročně dává přes 20 milionů na filantropii.

Forbes odhaduje jeho jmění na 7,5 miliardy korun.

Technických testů o novém elektrickém volkswagenu, který byl od počátku konstruován jako elektromobil, jste si již mohli přečíst hodně. Třeba zde na našem partnerském webu Garáž.cz.

Seznam Zprávy se ale právě kvůli jeho významu a přesahu do byznysu rozhodly, že ho nechají vyzkoušet někým, kdo o autech nepíše, má tedy čistě uživatelskou zkušenost, ale zase vidí přesahy do ekonomiky. Začněme tím prvním.

Zrychlení, ticho a vychytávky

„Baví mě zrychlení, ticho, rozměry a vnitřní prostor. Elektromobil je do města naprosto vhodný už teď,“ vyjmenovává Martin Vohánka přednosti modelu ID.3, který se v Česku prodává od jednoho milionu korun a v edici 1st byl k mání se „střední“ baterií. Ta má kapacitu 58 kWh, což zaručuje dojezd až 420 kilometrů.

Z vlastní zkušenosti za volantem můžeme potvrdit, že kilometry ubývají poctivě a postupně i při zapnutém topení (vůz má tepelné čerpadlo, aby co nejvíce elektřinou šetřil) a zrychlení a velikost z něj dělají plnohodnotného sourozence do rodiny golfů. Zároveň je auto nabité všemi technologiemi, které donedávna mířily jen do nejvyšších modelů. Umí si s řidičem povídat a přitápět či odmlžovat čelní sklo jen hlasovým povelem, má také head-up displej s rozšířenou realitou, která promítá například šipky z navigace přímo na silnici před autem. Příliš futuristické ovládání a design ovšem nemusí každému vyhovovat.

Volkswagen ID.3 1st

Max. rychlost 160 km/h.

Max. výkon 150 kW.

Zrychlení 7,3 vteřiny na 100 km/h.

Základní objem kufru 385 litrů.

Dobíjení rychlostí až 100 kW.

Kapacita baterie 58 kWh.

Dojezd podle WLTP až 420 km.

„Pokud mám říci, co mi vadilo, byl to infotainment. Je složitý a ocenil bych více čudlíků na ovládání. Vše je obvykle dotykové. Také design je asi super pro mladou generaci, ale pro kategorii čtyřicet plus je možná ten skok příliš velký,“ směje se čtyřiačtyřicetiletý Martin Vohánka. Zároveň ale čekal, že se Volkswagen vydá například cestou digitálních zpětných zrcátek, které už nabízí Audi e-tron.

Politici se neměli do techniky míchat

Jak vnímá Martin Vohánka, který Eurowag původně nabízející jen palivové karty pro kamiony založil na zelené louce, celkovou snahu o elektrifikaci evropských silnic? „Je dobře, že politici udali směr k menšímu znečišťování a k vyčištění evropského průmyslu. Nešťastné je, že vykročili za hranici svých kompetencí a rovnou také určili, jakou technologií se to má stát,“ říká Vohánka.

Pro pořádek – kvůli hrozícím pokutám za nesplnění nízkých emisních limitů automobilky investují miliardy eur do aut na baterie, ovšem zároveň stále nejsou schopny zákazníkům nabídnout vozy, které by byly užitnější než ty se spalovacím motorem. Primárně proto, že elektromobily jsou bez dotací zhruba dvojnásobně dražší a mají menší dojezd.

„Evropská unie se zaměřila na nulové emise ‚u výfuku‘, ale moc se nezajímá o to, co se stane před ním a za ním. Tedy jaká je ekologická stopa výroby elektromobilů, baterií a jaká bude jejich recyklace. Dále se nezajímá o to, z jakých zdrojů pochází elektřina do elektroaut. Celé to může být ve finále velmi drahé pro celou společnost i jednotlivé spotřebitele,“ dodává Martin Vohánka s tím, že nikdo teď opravdu neví, jaké řešení je do budoucna nejoptimálnější, rozuměj nejekologičtější.

To samo o sobě neznamená, že řídit elektromobil není zážitek. „Každý, kdo to vyzkouší, je nadšený. Zrychlení a zábava,“ doplňuje muž, který jinak jezdí mercedesem třídy S, tedy vlajkovou lodí stuttgartské automobilky. Má ID.3 oproti mercedesu něco lepšího? „Určitě ekologickou stopu, obzvlášť pokud je elektřina z obnovitelných zdrojů. A líbí se mi také zvuk elektrického volkswagenu. Je vlastně tišší než mercedes,“ říká Vohánka.

Mimochodem, ID.3 vydává do rychlosti 30 km/h specifický zvuk namíchaný skladatelem Leslie Mandokim, aby nebyl při jízdě příliš tichý a neohrožoval chodce. Martin Vohánka má jasno v tom, že si brzy do rodiny menší elektromobil nebo hybrid pořídí. Především na jízdy po Praze. Na dálku zatím jeho dieselový mercedes jen tak něco nevystřídá.

Reklama

Doporučované