Hlavní obsah

Z obalů potravin zmizí černoši. V novém hávu se objeví na podzim

Obaly Uncle Ben’s projdou redesignem.

Reklama

V souvislosti s nepokoji v USA se firmy po celém světě snaží odstranit rasovou nerovnost. Kvůli tomu mají víc práce nejen na personálních odděleních, ale i u designérů, kteří musejí předělat tradiční obaly.

Článek

Po smrti Afroameričana George Floyda se napříč USA prohnala série protestů a snaha o rasovou solidaritu, jež se začala promítat do mnoha různých sfér. Nyní chtějí být rasově korektní také potravinářské firmy, které mají v logu černochy.

Americké značky Mrs. Butterworth's, Uncle Ben's a Aunt Jemima se zbaví obrázků na obalech svých výrobků. Potraviny byly už delší dobu kritizovány za používání rasových stereotypů.

„Pracujeme na pokroku směrem k rasové rovnosti prostřednictvím několika iniciativ. Musíme změnit pohled na naše portfolio značek a zajistit, aby odrážely naše hodnoty a splňovaly očekávání našich spotřebitelů,“ uvedla v prohlášení společnost Pepsi, která vlastní firmu Quaker Oats, jež vyrábí potraviny Aunt Jemima.

Proměnou má projít také podoba výrobků Aunt Jemima. Značka spadá pod konglomerát Pepsi.

Z láhví sirupu a krabic od prášků na pečení Aunt Jemima zmizí postava černošky, která na obalech figuruje přes 130 let. Společnost byla opakovaně vyzývána, aby své logo změnila, jelikož bylo založeno na rasovém stereotypu.

Profesorka Riché Richardson z Cornell University v článku pro list The New York Times uvedla, že obrázek černošky stojí na zobrazení oddané a submisivní služebné, která živí děti svého bílého pána, zatímco zanedbává své vlastní potomky.

Podobné kroky podniknou také další značky. Firma Mars, která vlastní omáčky a rýže Uncle Ben's plánuje změnit vzhled černocha na obalu. Logo zobrazuje farmáře, který byl známý jako strýček Ben a vynikal v pěstování rýže. Ve svém prohlášení Mars napsal, že teď je správný čas vyvíjet vizuální identitu značky.

Kritice také čelí názvy těchto značek. Odráží způsob, jakým bílí Jižané kdysi oslovovali černochy.

Mrs. Butterworth's.

Logo a obal přepracuje i firma Conagra vyrábějící sirup Mrs. Butterworth's. Ten se prodává v láhvi ve tvaru ženy, která je naplněná tmavým sirupem, a evokuje tak černošku. „Naše balení může být vykládáno způsobem, který je zcela v rozporu s našimi hodnotami,“ poznamenalo tiskové oddělení značky.

Firmy zatím podobu nového loga neodhalily. Výrobky v rasově korektních obalech by měly debutovat na podzim.

Vlna odstraňování postav černé pleti z obalů zatím Česko nezasáhla. Černoch se objevuje například na obalu české čokolády Kofila. Tyčinka se poprvé objevila v roce 1923 už s černým panáčkem popíjejícím kávu, kterého si Orion zachovává dodnes.

Foto: Julius Meinl

O proměnách značky ví své společnost Julius Meinl. I ona začínala s mouřenínem.

Reklama

Doporučované