Hlavní obsah

Z Paříže do Amsterdamu za 90 minut? Buď letadlem, nebo hyperloopem

Foto: https://commons.wikimedia.org

Ilustrační foto.

Reklama

Bezpečnější než auta, menší ekologická stopa než u letadel a svým tempem strčí do kapsy nejrychlejší vlaky na světě. Tak by se mohlo cestovat „trubkou“ mezi Amsterdamem a Paříží.

Článek

Členové klubu fanoušků Elona Muska slovní výraz hyperloop moc dobře znají, protože právě současný šéf automobilky Tesla  pojem zpopularizoval. Jde o revoluční systém vysokorychlostní přepravy, kde sedí cestující v kabině, která se prohání tubusem rychlostí nadzvukového letounu. Není to sci-fi, ale reálný návrh.

Cesta mezi Paříží a Amsterdamem zabere autem něco přes pět hodin jízdy, rychlovlakem přes dvě hodiny a futuristickým tubusem by trvala pouhých devadesát minut - jeho rychlost totiž převyšuje tisíc kilometrů za hodinu.

Stírání hranic v Evropě

Vybudování sítě navrhuje studie provedená technologickým startupem Hardt Hyperloop, která vznikla v zemi tulipánů. Podle ní může hyperloop zkrátit dobu dojíždění z Amsterdamu do Paříže, Bruselu, Düsseldorfu nebo Frankfurtu z řádu hodin do řádu desítek minut.

Dále uvádí, že by celoevropská síť výrazně zkrátila dobu dojíždění mezi evropskými městy, čímž by pomohla setřít hranice a přinesla řadu ekonomických výhod. Návrh také slibuje převoz až dvou set tisíc cestujících za hodinu v jednom směru, informuje The Guardian.

Studie vznikla ve spolupráci s nizozemskou provincií Severní Holandsko, ve které leží nejlidnatější nizozemské město Amsterdam. Její zástupce odpovědný za mobilitu Jeroen Olthof ve svém prohlášení uvedl, že se mu návrh líbí.

„Víme, že lidé jsou ochotni cestovat z domovů do práce až jednu hodinu. S tak rychlým hyperloopem bude najednou možné cestovat mnohem delší vzdálenosti. To zní slibně,“ chválí studii. „Proto se zapojíme do rozhovorů s dalšími úřady o pokroku v tomto výzkumu,“ dodává.

Pro stavbu mluví úspora času, která může provincii přinést podle propočtů necelých tři sta miliard eur. Další motivací je snížení poptávky po krátkých přeletech, které by se snížily zhruba o dvacet tisíc vzletů, informuje The Guardian.

Návrh sice vypadá slibně, otázkou však zůstává reálnost jeho provedení, protože se zatím nic neví například o tom, jak by se v případě nouze takový tubus evakuoval, zda je možné přepravovat pasažéry všech věkových kategorií a především z čeho projekt zaplatit. Jedno je jasné, bez státních peněz by to nešlo.

Kdy to už bude?

Několik návrhů na převratnou novinku v přepravě cestujících již padlo, testování provádí hned několik firem včetně šéfa Tesly Elona Muska. Jedním z důležitých atributů je rychlost - proto se pořádá klání s názvem Hyperloop Pod Competition, které pořádá právě Muskova SpaceX.

Souboje mezi sebou vedou hlavně studentské týmy, které mají za úkol zdolat určitou vzdálenost pomocí technologie simulující reálný Hyperloop. Maximální dosažená rychlost je zatím necelých pět set kilometrů za hodinu, je tak ještě co dohánět.

Reklama

Doporučované