Hlavní obsah

Z Plzně do Prahy se už dostanete vlakem rychleji než autem

Projeďte se nejdelším železničním tunelem v České republice. Nový unikát u Ejpovic.Video: Jan Marek, Seznam Zprávy

 

Reklama

Cesta z centra Prahy do středu Plzně vlakem se od tohoto týdne zkrátila na 74 minut a je rychlejší než jízda autem. Umožnila to nová trať mezi Rokycany a Plzní, jejíž součástí je Ejpovický tunel, který je nejdelším tunelem v ČR.

Článek

Na stavbu za 6,8 miliardy Kč přispívá EU částkou 3,5 miliardy korun, řekl při zprovoznění klíčového úseku Marc Lemaitre z Evropské komise, generální ředitel DG Regio.

„Nová trať (o délce 14 km) je součástí hlavního koridoru Rýn–Dunaj. Přináší výhodu nejen obyvatelům plzeňského regionu, ale díky osobní a nákladní dopravě také celému Česku a Evropské unii,“ uvedl.

„Plzeň patří k centrům, která mají být dostupná z Prahy po železnici do jedné hodiny a k tomuto plánu se postupně přibližujeme,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Podle něj je dalším cílem zvýšení rychlosti mezi Prahou, Plzní a Mnichovem, tedy zdvoukolejnění a elektrifikace trati z Plzně ke státní hranici i na její druhé straně. „Realizaci umožní nedávné rozhodnutí spolkového ministra dopravy o povýšení projektu elektrizace a modernizace německé části spojení do naléhavých priorit spolkového plánu dopravních cest,“ řekl Ťok. Přiznal, že se na bavorské straně příprava zadrhla. V pátek bude jednat se spolkovým ministrem dopravy o tom, kdy Deutsche Bahn začne modernizaci intenzivně chystat.

Ejpovický tunel má dva 4,15 km dlouhé tubusy. Povolená rychlost je 160 km/h, ale může se v něm jezdit až 200 km/h. Podle Ťoka je první částí plánované vysokorychlostní trati. „Chceme se k ní brzy dostat. V nejbližší době budeme spravovat a zvyšovat rychlost v úseku mezi Berounem a okrajem Prahy,“ uvedl. Po nutné opravě této trati bude příští rok ministerstvo a vláda rozhodovat o jedné ze tří variant stavby berounského tunelu.

Podle náměstka hejtmana Pavla Čížka (STAN) se 11minutovou dobou jízdy vlakem z Rokycan do Plzně staly Rokycany předměstím Plzně a čeká je masivní rozvoj. „Pokud se podaří tunel z Berouna do Prahy, stane se Plzeň součástí Prahy. A dále je pro nás naprosto zásadní propojení Praha–Mnichov. Efekty z obou staveb by byly pro ČR i Bavorsko obrovské,“ uvedl.

Na III. koridoru už jsou hotové části Plzeň–Cheb, Beroun–Zbiroh, Zbiroh–Rokycany, Rokycany–Plzeň a průjezd Plzní. Jako poslední se připravuje nová trasa Beroun–Praha s dvacetikilometrovým berounským tunelem, který může být v celku, rozdělený na dva, nebo i na více tunelů. Doba jízdy z Prahy do Plzně se po dokončení celé trati má dostat na 45 minut.

Reklama

Doporučované