Hlavní obsah

Z taxikářů kurýr a přepravce – Liftago bude rozvážet i balíky a jídlo

Deset hodin dopoledne – čas, kdy taxikáři nemají koho vozit a zároveň doba, kdy nemá kdo vozit zásilky.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Počet taxikářů v Praze roste, ale počet pasažérů zůstává stejný. Mimo špičku se proto ve městě hromadí vozy. Liftago chce v té době „své“ řidiče zapojit do rozvozu. Nejprve balíků a časem i jídla.

Článek

Je deset hodin dopoledne. Doba, kdy taxikářům už dávno skončila ranní špička a do té polední zbývá ještě pár hodin. „To jsou právě ty časy, kdy celá taxislužba stojí, ale řidiči z města neodjíždějí pryč, protože se jim to nevyplatí,“ vysvětluje spoluzakladatel Liftaga Ondřej Krátký. Přišel s tím, že v tuto dobu mohou taxikáři rozvážet balíky a zásilky.

Propojí tak dva světy: rostoucí firmy, které nemají dostatek řidičů pro rozvážku svého zboží, a taxikáře, kteří nemají v danou chvíli práci.

„My jsme si vždycky mysleli, že k efektivní dopravě povede to, že budeme párovat víc lidí do jednoho taxíku. Zjistili jsme ale, že abychom to dělali, musely by ty taxíky být opravdu levné, anebo by jich muselo být tolik, abychom s nimi zahltili město. Tím bychom ale konkurovali MHD. Tehdy se začala rodit myšlenka párovat byznysy, které spolu zdánlivě nesouvisí,“ vysvětluje Krátký.

Místo několika lidí do jednoho taxíku tak bude firma párovat lidi a zboží. V současnosti si Liftago prověřilo všechny segmenty trhu a zjistilo, že do jejich vize zapadá rozvoz téměř čehokoliv. V Praze proto snad poklesne počet vozidel. Například u rozvozu balíků podle Krátkého dokáže internetový obchodník snadno přesvědčit své zákazníky, aby si zboží objednávali na určité hodiny – pokud jim nabídne levnější cenu.

Liftago

Česká firma, kterou v roce 2013 založili Martin Hausenblas, Juraj Atlas a Ondřej Krátký.

Jako první na trhu nabídla zákazníkovi možnost výběru z nabídek profesionálních taxikářů podle hodnocení řidiče, času příjezdu, typu vozu a odhadu ceny.

Každý řidič jezdící pro Liftago si určuje, kterou zakázku vezme.

Už v loňském roce se firma na svou novou roli začala připravovat a navázala spolupráci s internetovým prodejcem Alza.cz. Společně analyzují data a optimalizují činnost kurýrů tak, aby stejné vozy mohly přepravovat osoby i zásilky, a to samostatně i najednou.

Už brzy partnerů pro rozvoz přibude a ve hře je i rozvoz jídla. „Ta vize je, že se budeme snažit o jakoukoliv poptávku po přepravě. Food delivery do této vize zapadá,“ dodává Krátký.

Liftago na českém trhu působí už od roku 2013. Propojuje licencované řidiče taxi vozů s pasažéry prostřednictvím bezplatné mobilní aplikace. Poplatky, které řidič firmě za zapojení do systému platí, se liší podle toho, jak často pro firmu jezdí.

„Systém je nastavený tak, aby motivoval řidiče budovat tu platformu s námi. Pokud s námi týdně najezdí víc jízd, je poplatek nižší. Minimum je deset jedenáct procent,“ říká Krátký.

Reklama

Doporučované