Hlavní obsah

Za co Češi utrácí? Nakupují hlavně přes internet, zájem je o elektroniku

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto.

Reklama

Za jaký sortiment zboží utrácí Češi nejvíce? Nárůst tržeb v maloobchodě nejvíc ovlivnil růst internetového a zásilkového prodeje.

Článek

Tržby obchodníků v Česku očištěné o kalendářní vlivy v září meziročně stagnovaly, meziměsíčně klesly o 0,4 procenta.

Opět nejvíce si ve srovnání s loňským rokem polepšili internetoví prodejci. Informoval o tom ve čtvrtek ráno Český statistický úřad (ČSÚ). V srpnu maloobchodní tržby podle revidovaných údajů stouply meziročně o 1,5 procenta.

Bez očištění byly zářijové tržby v maloobchodě ve srovnání se stejným loňským měsícem o 0,4 procenta vyšší. Na nárůstu se podílely tržby za nepotravinářské zboží, které meziročně stouply o 2,6 procenta, naopak za potraviny obchodníci utržili o 2,1 procenta méně a za pohonné hmoty o 1,1 procenta méně.

„Růst však vykázaly pouze některé sortimenty nepotravinářského zboží, například prodej domácích a stavebních potřeb, prodej počítačového a komunikačního zařízení, prodej zdravotnických potřeb a léků,“ uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.

Internetový maloobchod

Meziroční zvýšení tržeb v maloobchodě ale nejvíce ovlivnil růst internetového a zásilkového prodeje, kde ve srovnání s loňským zářím vzrostly tržby o 19,7 procenta. Podle Bouškové prodej prostřednictvím internetu dosahoval dvouciferného růstu ve všech měsících letošního roku.

Nárůst tržeb zaznamenaly stejně jako v předchozích měsících také obchody s počítači, proti loňskému září se zvýšily o 8,1 procenta. Prodejci farmaceutického a zdravotnického zboží meziročně utržili o 7,1 procenta více a obrat v prodejnách s výrobky pro domácnost vzrostl o 3,9 procenta.

Naopak méně než loni v září se prodávaly výrobky pro kulturu, sport a rekreaci a oděvy a obuv. Prodej v obchodech se sportovním zbožím se propadl o tři procenta a v prodejnách obuvi a oděvů o 18 procent. Boušková připomněla, že tržby prodejen oděvů a obuvi přitom letos meziročně vzrostly naposledy v lednu.

„Také tržby za prodej a opravy motorových vozidel jsou v letošním roce nižší než loni,“ doplnila Boušková. V září klesly po očištění o kalendářní vlivy meziročně o deset procent, meziměsíčně reálně vzrostly o 0,6 procenta.

Reklama

Doporučované