Hlavní obsah

Za dovoz balíků z Číny si připlatíme. Důvodem je boj proti emisím

Foto: Profimedia.cz

Nákladní lodě přecházejí na kvalitnější palivo.

Reklama

Společnosti, které provozují kontejnerové lodě, patří k největším znečišťovatelům světových oceánů. Už několik měsíců ovšem obor prochází revolucí, která ovlivní cenu dopravy balíků ze zahraničí. Od 1. ledna 2020 zavedla Mezinárodní námořní organizace nové emisní normy, které mají významně omezit znečištění způsobené globální lodní dopravou.

Článek

Mezinárodní námořní organizace, která je orgánem OSN, ve své studii s názvem Dopady oxidů síry na lidské zdraví z roku 2016 uvedla, že díky novým pravidlům a omezením ubude mezi roky 2020 a 2025 až 570 tisíc předčasných úmrtí. Její sazby za dopravu na hlavních oceánských trasách od konce listopadu loňského roku vzrostly o celých 31 procent.

Dopravní společnosti na to reagovaly zvýšením poplatků za převoz zásilek veškerých výrobců zboží. Zvyšování nákladů se následně dotkne i běžných spotřebitelů, kteří objednávají levné zboží z ciziny – často například bez poštovného.

Doprava po moři roste

„Tento rok by mohl být zlomový,“ říká Um Kyung-a, analytik společnosti Shinyoung Securities ze Soulu. „Nové nařízení o emisích způsobilo, že společnosti přepravující zboží na kontejnerových lodích byly nuceny sazby za své služby zvýšit.“

Největším nákladem je pro přepravní společnosti palivo. Mezinárodní námořní organizace po firmách od 1. ledna požaduje, aby používaly výhradně palivo s menším obsahem síry. Původně povolený limit 3,5 procenta se snížil na pouhého 0,5 procenta. V případě, že lodě používají palivo s vyšším obsahem síry, musí do své techniky instalovat čisticí zařízení.

Otázkou však je, nakolik je Mezinárodní námořní organizace schopna nařízené využívání odlehčeného paliva kontrolovat. Je totiž častou praxí, že plavidla v oceánech používají nekvalitní palivo a v blízkosti pobřeží přepnou na kvalitní, aby nemusela čelit sankcím za nedodržování pravidel.

Výzva pro těžaře

Značnou výzvou bude opatření představovat pro hlavní světové těžaře ropy. CNBC uvádí, že výrobci ropy ze Středního východu – jako je například Saúdská Arábie, kteří produkují surovinu s vysokým obsahem síry, pravděpodobně ztratí svou silnou pozici.

Námořní doprava je podle Světové banky šestým největším producentem emisí skleníkových plynů. Hrozilo, že do roku 2050 bude představovat až 15 procent celosvětových emisí uhlíku. Nová regulace reaguje právě na poslední nepříznivá data. Jejím cílem je omezit množství emisí do roku 2050 na polovinu oproti hodnotám z roku 2008.

Banka uvedla, že mezinárodní doprava zároveň představuje až 80 procent objemu světového obchodu a 70 procent jeho hodnoty. Podle posledních dostupných údajů World Container Index vzrostly poplatky za přímý trh s přepravou kontejnerových lodí z Číny do USA o 22 procent – a to za méně než dva měsíce. Čínský vývoz v prosinci vzrostl více, než očekávali odborníci – o 7,6 procenta, stejně tak rostl dovoz, konkrétně o 16,3 procenta.

Doručení zboží z Číny do Spojených států obvykle trvá přibližně 20 dní. Do Evropy je to ještě o deset více, tedy 30 dní.

Zboží z Číny do Česka

Češi jsou si ochotni na zboží z Číny počkat měsíc, klidně i dva. Důvodem jsou zejména nižší ceny zásilek, které jsou většinou osvobozeny od DPH, cel a poštovného.

E-shopy, které spadají pod skupinu Alibaba, zejména populární AliExpress, jsou ovšem oblíbené po celé Evropě. Internetový obchod podle zveřejněných informací odesílá více než dva miliony balíčků denně. E-shop za posledních několik let zaznamenal až 40procentní růst.

Reklama

Související témata:

Doporučované