Za hranicemi galaxie. Astronomové objevili unikátní planetu

Ilustrační snímek.

Američtí astronomové našli novou exoplanetu mimo naši galaxii. Jde o první planetu mimo Mléčnou drahu.

Američtí astronomové přišli s novými důkazy o existenci vůbec první planety mimo naši galaxii. Dosud bylo nalezeno téměř pět tisíc takzvaných exoplanet, tedy planet, které obíhají kolem jiné hvězdy než kolem Slunce. Každé z těchto dříve objevených těles se nachází ve spirální galaxii Mléčná dráha, zdůrazňuje britská stanice BBC.

Nová planeta, která je podle počátečních odhadů o velikosti Saturnu, je první planetou mimo Mléčnou drahu. Nachází se ve Vírové galaxii známe jako Messier 51 nebo M51, která byla objevena v roce 1773 Charlesem Messierem. Od Mléčné dráhy ji dělí asi 28 milionů světelných let.

Za novým objevem stojí doktorka Rosanne Di Stefanová a její kolegové z Harvard-Smithsonova centra pro astrofyziku. Ve svém experimentu americký tým použil rentgenovou observatoř Chandra X-Ray. Tento rentgenový dalekohled, který patří mezi největší projekty NASA, v roce 1999 postavila americká firma TRW Space & Electronics Group.

K nalezení planety astronomové použili takzvanou tranzitní metodu. Tento způsob spočívá v tom, že detekuje planety pomocí sledování pravidelných zastínění hvězdné záře. K nim podle odborníků dochází ve chvíli, kdy exoplaneta mine na oběžné dráze v zorném úhlu od Země svou hvězdu. Tranzitní metoda se ukazuje být pro identifikaci nových vesmírných těles nejvhodnější a nejúspěšnější a vědci ji používají již dlouhou dobu.

„Metoda, kterou jsme vyvinuli a použili, je jedinou implementovatelnou metodou k objevování planet v jiných galaxiích,“ citují britská média Stefanovou.

Co víme o nové planetě?

Průchod planety na pozadí neutronové hvězdy trval asi 3 hodiny, během kterých se emise rentgenového záření snížila na nulu. Pomocí těchto a dalších údajů americký tým zjistil, že nový objekt dosahuje velikosti planety Saturn, která je druhou největší planetou sluneční soustavy. Nová planeta také obíhá kolem neutronové hvězdy nebo černé díry ve vzdálenosti asi dvakrát větší než Saturn od Slunce.

Astronomové ale přiznávají, že pro ověření vlastních zjištění budou muset provést další experimenty. Jedním z problémů je hlavně to, že potenciální planeta má velkou oběžnou dráhu, což znamená, že před svou dvojhvězdou projde nejdříve za 70 let.

„Abychom potvrdili, že jde o planetu, pravděpodobně budeme muset čekat desítky let, než uvidíme další tranzit,“ říká spoluautorka projektu Nia Imaraová z Kalifornské univerzity v Santa Cruz.

V blízké budoucnosti proto nebude možné provádět další výzkum, říkají vědci. Americký tým také očekává, že se do nového výzkumu zapojí i další astronomové. „Víme, že jde o odvážné tvrzení, takže očekáváme, že ostatní astronomové se na to podívají velmi pečlivě,“ uvádí Julia Berndtssonová z Princetonské univerzity v New Jersey.