Hlavní obsah

Za kulisy operního odporu: Proč se primadona postavila proti šéfovi Národního divadla

Reportéři Seznamu: Češi Čechům? Rozhovor Sabiny Slonkové s Jiřím Kubíkem o příchodu norského operního manažera do Národního divadla.Video: Lukáš Sál

 

Reklama

Národní divadlo, konkrétně opera, je ve stávkové pohotovosti. Jde o výsledek vleklé války mezi osobnostmi spjatými s operními soubory divadla a jeho ředitelem Janem Burianem.

Článek

Odborové organizace Opery Národního divadla a Státní opery odmítají norského operního manažera Pera Boye Hansena, kterého Burian od 1. srpna dosadil na post uměleckého ředitele opery.

Známá pěvkyně Eva Urbanová neváhala případ řešit až na Hradě, na schůzce s prezidentem Milošem Zemanem. „Mně vadí jedna věc. Třeba je to nesmysl, ale myslím si, že Národní divadlo bylo postaveno Čechy za české peníze a pro českou věc. A mně vadí, že s panem Hansenem zatím mohu mluvit jenom německy a anglicky,“ svěřila se Urbanová v červenci ve Výzvě Seznamu.

„Je paradoxní, že se Eva Urbanová stala jakousi tváří celého protestu, protože je to pěvkyně, která udělala velkou kariéru ve světě. Zpívala všude možně – v Metropolitní opeře v New Yorku, v La Scale v Itálii. A teď protestuje proti tomu, že do českého Národního divadla přichází cizinec,“ podotýká Jiří Kubík, který Výzvu s Urbanovou natáčel. „Snažila se docílit toho, aby nový šéf opery nenastoupil, dokonce padl požadavek, aby se vypsalo výběrové řízení na ředitele Národního divadla. Takže primadona opery se postavila přímo proti řediteli ND.“

Protest proti Hansenovi ovšem podepsalo přes 300 lidí. Tedy nikoli pouze členové souborů, ale i ti, kteří s operou spolupracují. „Je to opravdu velké množství lidí a ti všichni dávají najevo, že jsou nervózní nebo nesví z toho, že přichází někdo ze zahraničí, někdo, kdo má podle nich ne úplně dobrou pověst,“ shrnuje Kubík.

Není za tím ze strany umělců strach, že nový člověk přinese nové pořádky, například že obmění program a někteří lidé přijdou o práci? „Podle mého názoru jde napůl o strach z neznámého, napůl tam hrají velkou roli emoce a drby. Jejich obava je, že jim nikdo nevysvětlil, co se bude dít. Zároveň říkají, že režisér Hansen začal ještě dříve, než nastoupil, zasahovat do připravených představení, do obsazení, že začal vyměňovat české umělce za zahraniční zpěváky,“ podotýká Kubík. „Pan Hansen má přitom jasně dané podmínky, které říkají, že opera musí navazovat na tradice Národního divadla. Sám říká, že chce posílit prestiž české opery v Národním divadle.“

A jak vlastně pochodila Urbanová u Zemana? „Nakonec se nestalo nic. Miloš Zeman poslal Evu Urbanovou za nyní již bývalým ministrem kultury Staňkem, ať to spolu řeší. A Antonín Staněk to vyřešil tak, že se setkal s ředitelem Národního divadla, s Garanční radou Národního divadla, s odboráři. A vlastně potvrdil, a to bylo možná nečekané, že ředitel Burian měl právo vybrat Nora Hansena do téhle pozice, protože to je prostě právo ředitele Národního divadla. Takže v tomto směru vyšel protest naprázdno.“

Co protest v divadle způsobil a co se dá čekat dál? I na to odpovídal Jiří Kubík v rozhovoru s investigativní novinářkou Sabinou Slonkovou v úvodním videu.

Interview je součástí pořadu Reportéři Seznamu, který můžete v premiéře sledovat každé pondělí od 20:30 na TV Seznam. Anebo si jej můžete pustit ze záznamu níže.

Jak naladit Televizi Seznam? Praktický návod ZDE.

A sledujte nás také na Facebooku.

Reklama

Doporučované