Hlavní obsah

Začala dlouho očekávaná stavba dálnice D35. Navazující úseky však nebudou bez problémů

Ředitelství silnic a dálnic dnes odstartovalo stavbu dalšího úseku dálnice D35. Z Opatovic nad Labem na Časy a Ostrov by řidiči mohli vyjet po dálnici už za tři roky.Video: Seznam Zprávy

 

Reklama

U Opatovic nad Labem začala dlouho očekávaná stavba dálnice D35. Zatím jsou naplánovány dva úseky, ty další jsou v přípravě. Úsek u Litomyšle kritizují okolní obce, jejichž obyvatelům má dálnice vést téměř pod okny. Stavební úřad čeká na vyjádření Ministerstva životního prostředí. Pokud trasu nezmění, lidé chtějí bojovat dál.

Článek

Estakáda za zhruba jednu miliardu korun vedoucí nad křižovatkou u východočeských Opatovic nad Labem skoro čtyři roky zela prázdnotou. Stavba dálnice D35, jejíž je součástí, se stále oddalovala, kvůli zásahu antimonopolního úřadu i kvůli problémům s výkupy pozemků. Ve čtvrtek se konečně pohnuly ledy a Ředitelství silnic a dálnic symbolicky odstartovalo stavbu navazujícího téměř třináctikilometrového úseku Opatovice-Časy.

„Je to fakticky nejdůležitější chybějící dálniční spojení v rámci České republiky,“ uvedl náměstek ministra dopravy Tomáš Čočka. Na tento úsek za 3,38 miliardy korun plynule naváže další část dálnice na trase Časy-Ostrov, jejíž stavba byla symbolicky zahájena už na konci loňského roku.

Dálnice se má vést z Opatovic nad Labem do Mohelnice, kde se napojí na již hotový úsek do Lipníka nad Bečvou. Kromě dvou zahájených staveb zbývá připravit ještě sedm dalších úseků, z nichž ne všechny jsou bezproblémové.

„Jsme ve fázi územních řízení, máme od roku 2017 požádáno. Na dvou už máme územní rozhodnutí vydaná,“ řekl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Problémy s územním rozhodnutím jsou na úsecích v okolí Litomyšle. Téměř šestikilometrový úsek Vysoké Mýto – Džbánov nepravomocné územní rozhodnutí už měl, po odvolání ho však zrušil krajský úřad.

Na rozhodnutí čekají i u sedmikilometrové trasy Litomyšl-Janov, kde obce, kolem nichž by měla budoucí dálnice vést, protestují kvůli hluku. Hluková studie, již nechalo ŘSD zpracovat, se jim nezdála, nechaly si proto od nezávislého odborníka udělat svoji vlastní, která ji úplně rozcupovala.

„ŘSD tvrdí, že jimi navržená varianta trasování je v pořádku, my už dva roky říkáme, že existuje ještě jedna, která je lepší,“ řekl Jan Janypka, starosta Strakova, jehož obyvatelům má navrhovaná dálnice vést téměř pod okny. „Nyní čekáme, jak rozhodne stavební úřad,“ dodal starosta.

Stavební úřad v Litomyšli, který má o územním rozhodnutí rozhodnout, si nechal studii posoudit Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě. Jenže ten to vyřešil šalamounsky. „Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě v lednu v odborném posouzení uvedl, že praktickým řešením tohoto dilematu není vypracování dalších hlukových studií, ale příprava záložní varianty pro případ překročení hygienického limitu, tedy vymezení územní rezervy pro případné dobudování protihlukové stěny,“ popsal tiskový mluvčí litomyšlské radnice Michele Vojáček. Stavební úřad podle něj zatím nemohl rozhodnout i proto, že stále čeká na stanovisko Ministerstva životního prostředí.

S obcemi, které leží po trase dálnice, ale i napojení na ni, rovněž z těchto důvodů chtějí jednat zástupci Pardubického kraje. „Naší snahou bude vyjít městům Česká Třebová, Ústí nad Orlicí a Litomyšli vstříc. Vzhledem k tomu, že také nejsou jednoduché stavby a musí být nově trasovány,“ uvedl hejtman Martin Netolický, podle nějž má kraj pro letošní rok na dálniční přivaděče od státu připravených 200 milionů korun.

Ve čtvrtek zahájený úsek by ŘSD rádo dalo řidičům do užívání už v lednu roku 2022. Dálnice pak bude končit u Ostrova, řidiči se proto při cestě na Moravu nevyhnou přetížené silnici I/35, na níž se oba nové úseky ještě před Vysokým Mýtem napojí.

Dálnice D35 by ve finále měla spojovat Liberec s Lipníkem nad Bečvou a měla by být nejen pohodlnou spojnicí s Moravou, ale také alternativní trasou, která ulehčí dálnici D1.

Reklama

Doporučované