Hlavní obsah

Záchranu Smartwings brzdí spory akcionářů. Číňané jsou pasivní, tvrdí Šimáně

Foto: Profimedia, Profimedia.cz

Čeští akcionáři aerolinek (jejich představitel Jiří Šimáně vlevo) tvrdí, že svůj závazek ohledně finanční pomoci už splnili, kdežto čínská státní skupina CITIC (zastupovaná Jaroslavem Tvrdíkem vpravo) zatím neposkytla Smartwings ani korunu.

Reklama

Restart letecké dopravy je pomalejší, než si aerolinky představovaly, pandemie covid-19 znovu nabírá na síle. I to zvyšuje riziko bankrotu Smartwings.

Článek

Čistě teoreticky to může vypadat, že letecký koncern Smartwings po dlouhých měsících boje o život míří konečně ke své záchraně. Od začátku týdne se totiž společně se svou úvěrující bankou může ucházet o státní záruku z programu COVID Plus.

Ve skutečnosti se ale finanční situace Smartwings spíše komplikuje. Naznačuje to zástupce českých akcionářů Jiří Šimáně. Pro Seznam Zprávy sám podotkl, že notifikace rozšířeného záručního programu COVID Plus ze strany Evropské komise jim žádnou jistotu nepřináší.

„Je to jen začátek poměrně složité procedury získání úvěru, přičemž výsledek pravděpodobně bude pouze 70procentní garance ze strany státu,“ reagoval podnikatel, který těsnou majoritu ve Smartwings drží ve spolupráci se svými kolegy Jaromírem Šmejkalem a Romanem Vikem.

Sám Šimáně zejména ale vypíchl jiný důležitý moment, totiž spor se zahraničními akcionáři ohledně spoluúčasti na záchraně. „Je už třeba konečně vyřešit pasivitu čínského akcionáře. Bez jeho aktivního přístupu se věci ohledně dalšího financování společnosti neposunou,“ zdůraznil Šimáně.

Svým vyjádřením opět kritizuje přístup čínské státní skupiny CITIC, která drží menší polovinu akcií a v ČR ji zastupuje bývalý ministr obrany Jaroslav Tvrdík. Oba akcionářské bloky měly napjaté vztahy už od loňska, v minulých týdnech se ale zdálo, že hlavní body sváru byly úspěšně překonány a válečná sekyra zakopána.

Ze Šimáněho kritického vyjádření teď vyplývá, že Číňané dosud Smartwings neposkytli ani korunu finanční pomoci, přestože zde existovala předběžná dohoda, že oba vlastníci do koronavirem strádající firmy napumpují shodně 800 milionů korun. U českých akcionářů to podle neoficiálních informací mělo fakticky znamenat jen 200 milionů, které by se přičetli k loni poskytnuté půjčce 600 milionů.

Pasivita Číňanů se podle Šimáněho projevuje právě tím, že česká strana svůj díl závazku, tedy oněch 800 milionů, splnila, kdežto „oni nic“. Žádné další komentáře ale k tomu Šimáně už dávat nechce.

Tvrdíkovo mlčení

Seznam Zprávy žádaly o vyjádření i Jaroslava Tvrdíka, ten však na zaslaný dotaz i opakované telefonáty nijak nereagoval.

Podle Romana Lesného, dnes už bývalého poradce ministra dopravy Karla Havlíčka, mohou Číňané s jakýmkoliv dalším finančním vkladem do Smartwings váhat z toho důvodu, že česká vláda nesplnila jejich klíčový požadavek. Ten měl spočívat v tom, že Babišův kabinet veřejně deklaruje podporu této záchranné operaci. Aby měli Číňané jistotu, že má i český stát zájem udržet Smartwings při životě a nebude česko-čínským aerolinkám házet klacky pod nohy.

„Faktem je, že žádnou takovou deklaraci vláda nepřijala, spíše se někteří členové kabinetu k pomoci Smartwings otočili zády. Celá věc byla přehozena na EGAP. A to může být důvod, proč teď Číňané nechtějí své peníze dát. Ale je to pouze moje soukromá domněnka,“ soudí o celé věci Roman Lesný, který v roli Havlíčkova poradce s oběma akcionáři dříve jednal.

Anketa

Větší riziko pro banku

Pokud se Číňané záchranné operace nezúčastní, sníží se i možnost, že do celé akce budou ochotny jít banky a státní úvěrová pojišťovna EGAP, která by měla poskytnout záruku. Mělo se přitom jednat o garantovaný úvěr ve výši 900 milionů korun.

Rizikovost pro bankovní sektor se každopádně zvýší. Znamenalo by to, že o to více a o to aktivněji by se na celé resuscitaci museli podílet čeští spolumajitelé, Šimáně & spol. A nalít do firmy další své peníze a poskytnout bankám další dozajištění. Je však otázka, kam až jsou ochotni jít a co už je i pro ně příliš vysoké riziko, že své peníze nikdy nedostanou zpět.

Přestože bouřlivá veřejná debata o záchraně Smartwings až překvapivě rychle utichla, je letecká skupina, která zahrnuje i tradiční značku ČSA, nadále ohrožena bankrotem. A to i proto, že se obnova letecké dopravy kvůli nepolevující pandemii covid-19 nijak příznivě nevyvíjí. Situace ve vzduchu je dnes každopádně horší, než s čím evropské i světové aerolinky ve svých jarních propočtech ohledně restartu počítaly.

Reklama

Doporučované