Záhadný polární hexagon na Saturnu je ve skutečnosti mnohem větší

Vír ve tvaru šestiúhelníku nad pólem Saturnu je mnohem větší, než vědci dosud předpokládali.Video: NASA

Šestiúhelníkový vír na pólu Saturnu je pravděpodobně mnohem větší, než se vědci dosud domnívali. Data sondy Cassini ukázala, že jev sahá až do stratosféry.

Obrovský vír ve tvaru šestiúhelníku na severním pólu planety Saturn je předmětem vědeckého zkoumání už několik desetiletí. Ze závěrů nové studie vyplývá, že se záhadný hexagon nenachází pouze v oblacích, ale sahá až vysoko do stratosféry. To popírá dosavadní vědecká zjištění, podle kterých by šestiúhelník v těchto výškách neměl existovat.

Podle dřívějších zjištění šestiúhelníkový vír dosahoval úrovně oblak v troposféře Saturnu. Podle nových dat se, alespoň během jara a léta na severní polokouli, jev rozkládá asi 300 kilometrů nad mraky ve stratosféře. Rozlohu víru vědci odhadují na 25 tisíc kilometrů napříč polárním hexagonem.

„Hrany tohoto nově nalezeného víru se zdají být ve tvaru šestiúhelníku, což přesně odpovídá slavnému a prapodivnému šestiúhelníkovému tvaru v oblacích, který je vidět hluboko v atmosféře Saturnu,” komentuje objev vedoucí studie Leigh Fletcher z Univerzity v Leicesteru.

Studie je výstupem mise sondy Cassini, která byla před více než dvaceti lety vypuštěna do vesmíru a jako první navedena na orbitu Saturnu, kterou obíhala 12 let. Loni v září ji vědci plánovaně navedli do atmosféry planety Saturn, kde shořela.