Hlavní obsah

Barvy místo černé, práce místo domácnosti. Saúdské ženy zkouší nové pořádky

Foto: Profimedia.cz

Muslimská žena si vybírá abáju, což je typický volný svrchní šat s dlouhými rukávy. Ilustrační foto.

Reklama

Saúdská Arábie se za poslední rok výrazně posunula kupředu. Ženy mají více možností volby v oblasti práce, módy i pohybu ve společenském prostoru. Omezení však přetrvávají.

Článek

Článek si můžete pustit také v audioverzi.

Dříve se ženy v Rijádu, hlavním městě Saúdské Arábie, obvykle oblékaly do stejné černé barvy, ať už šly kamkoli. Nyní, jak poznamenala 21letá Kholoud Ahmedová, mohou ženy nosit barevné a jinak stylizované abáje pro každou příležitost, včetně svateb, setkání s přáteli či návštěv rodičů.

„Barevné abáje pro nás v Rijádu bývaly zvláštností, něčím neobvyklým. Během jednoho roku se to výrazně změnilo. Dnes už je to normální,“ uvedla Ahmedová, která v obchodě s barevným oblečením prodává.

Nové příležitosti pro saúdské ženy slibuje korunní princ Mohammed bin Salmán od té doby, co se stal před více než čtyřmi lety faktickým vůdcem Saúdské Arábie. Ke zjemnění pravidel má dojít v rámci rozsáhlého modernizačního plánu nazvaného Vize 2030.

Plán, který podle webu New York Times (NYT) po celém Rijádu propagují reklamy, má pomoci království zbavit se historické závislosti na ropě a přeorientovat ho na nová odvětví včetně moderních technologií, farmaceutického průmyslu a cestovního ruchu.

Aby však princ Mohammed vytvořil více pracovních příležitostí pro Saúdy a přilákal do pouštní monarchie mezinárodní investory, snaží se také odbourat konzervativní kulturu, která po léta držela mnoho žen doma a od země odrazovala mnoho turistů či turistek.

V rámci reforem tak Saúdské Arabky mohou od roku 2018 řídit auta. Podle oficiálních statistik se za posledních pět let podíl žen pracujících mimo domov téměř zdvojnásobil, a to z necelých 18 procent na 32 procent.

Ženy dnes pracují jako celnice na mezinárodním letišti krále Chálida v Rijádu, jako manažerky v bankách i hostesky v restauracích. Podle ekonomky Jennifer Peckové loni pracovalo v soukromém sektoru 56 000 žen, letos už přes 935 000.

Vedle změn na pracovišti se i veřejný prostor stává méně striktně rozděleným podle pohlaví. V kavárnách v Rijádu mohou podle NYT nyní zákazníci kávu popíjet v genderově smíšené společnosti. Ženy mohou navštěvovat některé sportovní akce na stadionech, což bylo ještě před několika lety nemyslitelné.

Již nemusí striktně používat vchody, které jsou od mužů oddělené, ačkoli některé podniky je stále používají. Ženy podle NYT nyní také mohou žádat o cestovní pas či bydlet a cestovat na vlastní pěst.

Nejde však pouze o pokrok. Systém poručnictví, který navzdory některým nedávným reformám stále platí, znamená, že ženy musí při uzavírání manželství a přijímání klíčových rozhodnutí spoléhat na povolení mužů. Často jde o jejich otce nebo manžely, v některých případech jde i o jejich syny.

Jedna významná aktivistka za práva žen dostala tříletý trest vězení poté, co veřejně bojovala za některá práva pro ženy, která přitom podle vládního plánu chtěl zavést sám princ Mohammed, včetně povolení řídit. Dnes je již opět na svobodě a o postavení saúdských žen publikovala výzkumnou práci.

Tyto výkyvy jsou patrné i v běžném životě. Ženy se v Rijádu sice oblékají svobodněji než před několika lety, ke svobodnému výběru oblečení však tamní společnost má před sebou ještě dlouhou cestu.

„Už to není jako dřív, že musíme nosit hidžáb a tak. Teď máme svobodnou volbu, ale omezenou. Není to tak, že ukazujeme části svého těla,“ řekla pro NYT devatenáctiletá studentka Marwa s odkazem na tradiční šátek, který nosí saúdské ženy.

Ať už se situace změnila jakkoli, místní kultura je stále dostatečně konzervativní, píše web NYT. Lidé jsou navíc velmi obezřetní ve vztahu k autoritám a úřadům. Proto Marwa, stejně jako mnoho dalších obyvatel Rijádu, s nimiž NYT hovořili, odmítla uvést své celé jméno.

Marwa uvedla, že problémy přinesly i jiné kulturní změny. Obchody nyní v Saúdské Arábii mohou zůstat otevřené i v době modliteb. Někteří velmi zbožní lidé se podle ní pak mohou cítit uraženi, že se času modlitby nedostává dostatečného respektu.

Dvaapadesátiletý otec šesti dětí, který uvedl pouze přezdívku Abú Abdulláh, řekl, že vidí výhody v nových příležitostech pro ženy i v pružnějším času na modlitbu. „Během cestování se nemodlíme. Dokonce ani ženy se sedm dní nemodlí,“ řekl Abú a narážel tím na skutečnost, že muslimské ženy mají zakázáno se modlit, když mají menstruaci.

Jedna z dcera Abú Abdulláha, třináctiletá Nout al-Qahtani, řekla, že je ze změn pro ženy v Saúdské Arábii nadšená. „Chci pracovat. Opravdu chci být lékařkou,“ řekla. Její otec však pro NYT poznamenal, že ne každá vysněná práce bude vhodná. „Některá zaměstnání se pro některé ženy nehodí,“ řekl a jako příklad uvedl role v instalatérství a stavebnictví.

Podle nevládní organizace An-Nahda v Saúdské Arábii nicméně stále přetrvává velký rozdíl mezi platy žen a mužů. Ten činí až 49 procent. Přesto s novými daněmi a snižováním státních dotací spoléhá na práci žen mnoho rodin, takže ženy nacházejí v konzervativním království nové postavení.

Reklama

Doporučované