Hlavní obsah

Británie možná bude o Vánocích „na suchu“. Problémy s dodávkami má i Německo

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek.

Reklama

Výpadky v globálním dodavatelském řetězci ohrožují nejen v evropských státech dovoz potravin i zásadních surovin pro průmysl. Podle Světové obchodní organizace se jedná o přechodnou záležitost, která už nebude mít dlouhé trvání.

Článek

Regály s víny a lihovinami by mohly zůstat v britských obchodech před Vánoci prázdné. Stát by se tak mohlo především kvůli nedostatku řidičů. Na problém již minulý týden upozornila britská Asociace obchodu s vínem a lihovinami (WSTA) ve zprávě, kterou podepsalo 48 členů včetně globálních výrobců šampaňského a koňaků Moët Hennessy a Laurent-Perrier.

„Toto je naléhavý problém pro naše podnikání a je nezbytně nutné, aby britská vláda podnikla okamžité kroky ke zmírnění dopadu krize nedostatku řidičů před vánočním obdobím,“ adresovala dopis WSTA britskému ministru dopravy Grantu Shappseovi.

Výrobci a distributoři nápojů po britské vládě žádají, aby pomohla s lepším směřováním nákladu z přístavů a poskytla informace o tom, jak rychle zpracovává řidičské zkoušky a licence pro řízení těžkých nákladních vozidel. Apeluje také, aby prodloužila víza dosud aktivním řidičům ze zahraničí, informuje americká CNN.

„Jsme svědky velkých zpoždění v dodacích lhůtách vína a lihovin, což zvyšuje náklady a omezuje škálu produktů dostupných britským spotřebitelům,“ uvedl v prohlášení generální ředitel WSTA Miles Beale. Podle asociace trvá aktuální dovoz vína a lihovin pro některé společnosti až pětkrát déle než v předchozím roce. Rostou pro ně i náklady, jelikož speditéři musí řidičům platit víc.

Britská vláda argumentuje, že k přerušení dodávek vín a lihovin do konce roku nedojde. „Vláda jednala rychle, aby se vypořádala s výzvami pro naše dodavatelské řetězce, které přinesly globální tlaky včetně pandemie a mezinárodního nedostatku řidičů nákladních vozidel,“ uvedl mluvčí britské vlády.

Británie se potýká s nedostatkem řidičů nákladních vozů již několik měsíců. Řádově jich chybí desetitisíce. Letos na podzim kvůli tomu musely zavřít nebo omezit provoz některé čerpací stanice v zemi. Pohonné hmoty totiž na ně neměl kdo dovézt. Vláda Borise Johnsona již před časem oznámila plány vydat dočasná víza pro 5 tisíc řidičů kamionů. Kabinet ovšem chce, aby firmy investovaly do britských zaměstnanců a nespoléhaly se na levnou pracovní sílu ze zahraničí.

Řidiči chybí i Německu

S přerušenými dodávkami v globálním řetězci by se do konce roku i na začátku toho příštího mohla potýkat i nejsilnější ekonomika Evropy Německo. I zde je částečně na vině nedostatek řidičů. Podle mluvčího Martina Bulhellera z logistické skupiny BGL jich aktuálně chybí 60 až 80 tisíc. Uvádí dále, že ročně odejde do důchodu 30 až 35 tisíc přepravců, zatímco jich nastoupí pouze 15 až 20 tisíc. Příčin vidí několik. Povolání dle něj bylo například dříve úzce spojené s povinnou vojenskou službou, která byla zrušena v roce 2011. Pro vysloužilé vojáky s požadovaným výcvikem bylo následně získání licence na nákladní vozidla snažší. Zaměstnání nicméně podle něj chybí i dobrá reputace nebo vhodné podmínky na silnicích, informuje server Politico.

Výpadky v řetězci vznikají i v přístavech, kde je velké množství kontejnerů, ale málo zaměstnanců. Mluvčí německé logistické společnosti Hamburger Hafen und Logistik (HHLA) Hans-Jörg Heims uvádí, že většina nákladních lodí má zpoždění několik dnů i týdnů. Kontejnery pak v přístavech zůstávávají déle než v dobách před pandemií.

Přerušené dodávky zásadně dopadají i na automobilový průmysl v zemi. Chybí elektronické komponenty, kovové produkty i chemikálie, uvádí společnost Kunze se zaměřením na mechanické inženýrství. To by mohlo podle společnosti vést k snížení produkce o dvě až tři procenta a finanční ztrátě až 10 miliard eur.

Klíčový dopad nejen pro Německo je nedostatek hořčíku, jehož je Čína dominantním výrobcem (85 procent světově). Evropu pak zásobuje z 95 procent. Automobilky sice velké objemy hořčíku zpravidla samy nenakupují, na hořčíku jsou ale silně závislí výrobci dílů, kteří automobilkám dodávají klíčové komponenty. Hořčík se v automobilovém průmyslu využívá buď samotný, případně v kombinaci s hliníkem, a to ke snížení hmotnosti aut.

Produkce hořčíku v Číně byla na začátku října zhruba na 50 procentech obvyklé úrovně, upozorňovaly zdroje z odvětví. Hlavním důvodem byl strmý růst cen uhlí a současná situace v Číně, kde je v některých oblastech elektřina na příděl. Producenti hořčíku tak jsou nuceni výrobu snižovat a v některých případech i zcela přerušit. Čína povolila některým zpracovatelům produkci obnovit, ale nikoli v takovém rozsahu, aby dokázali nedostatek citelně zmírnit.

Světová obchodní organizace (WTO) nicméně věří, že přerušení dodavatelského řetězce je jen přestupný jev. Potvrzuje to například generální ředitelka WTO Ngozi Okonjová-Iwealová. „Tuto situaci hodnotíme tak, že to není strukturální problém. Je to přechodná záležitost,“ řekla. Předpověděla dále, že výpadky v globálním dodavatelském řetězci budou pokračovat také v příštím roce, ale během několika měsíců se vyřeší, uvedla uplynulý čtvrtek.

Reklama

Doporučované