Čas přepsat vesmírná pravidla. USA chtějí změny kvůli „přemnožení“ satelitů

Mezinárodní vesmírná stanice, ilustrační snímek.

Na oběžné dráze Země začíná být přetlak, což vytváří problémy s vesmírným odpadem, inspekcí i opravami satelitů. Americká vládní agentura oznámila, že zahájí revizi starých pravidel, která provoz nad Zemí upravují.

„Nový vesmírný věk potřebuje nová vesmírná pravidla,“ řekla podle agentury Reuters předsedkyně Federální komunikační komise (FCC) Jessica Rosenworcel. Budoucí pravidla by měla být připravená na šíření satelitů po oběžné dráze a nové aktivity na vyšších orbitách. Dosavadní předpisy podle ní byly upravené pro jiné období.

Budoucí pravidla se mají zaměřit na opravy a doplňování paliv satelitů nebo sestavování nových systémů na oběžné dráze. Podle FCC budou mít potenciál pro vybudování průmyslového odvětví a vytvoření nových pracovních míst. Mohla by také „zmírnit klimatické změny a prosadit americké ekonomické, vědecké, technologické a národní bezpečnostní zájmy“.

„FCC zůstává jedinou agenturou, která licencuje prakticky každou komerční vesmírnou misi, která se dotýká Spojených států,“ řekl komisař FCC Geoffrey Starks. „S touto mocí přichází odpovědnost porozumět misím, které povolujeme, a vytvořit vhodné regulační prostředí, které otevírá nové dveře a zároveň chrání před novými riziky.“

Jednání o nových pravidlech mají pomoci vytvoření záznamu, který pomůže k úplnému pochopení nově vznikajících technologií a jejich využití a dopadů.

Komise pokračuje také s aktualizací svých pravidel pro družice. Již dříve přijala nové předpisy, které mají společnostem vypouštějícím družice pomáhat s technologickým vývojem.

Vesmírný odpad

FCC se plánuje také zaměřit na hledání nových způsobů, jak vyčistit „kosmické smetí“, tedy úlomky kosmických družic a dalších těles, které nespadly do atmosféry a přetrvávají na oběžné dráze. Ve vesmíru jich je totiž více než 120 milionů a dosud vzniklo jen málo technik, které by jejich počet snížily.

Japonská společnost poskytující vesmírné služby, Astroscale, jako vůbec první spustila nedávno svůj demonstrátor ELSA-d, který by měl sloužit k odstraňování vesmírného odpadu, a uklízet by měla začít do roku 2024. Problémem ale je i nedostatečně definované mezinárodní právo v ohledech zodpovědnosti za vesmírný odpad.

FCC se chce na řešení také zaměřit, i protože by mohly srážky úlomků v budoucnu ohrozit satelity ovládající mobilní a internetové sítě. Jejichž počet se v posledních letech významně zvýšil kvůli zapojení soukromých společností, jako jsou Amazon nebo SpaceX, založená podnikatelem Elonem Muskem.

Čím více satelitů je pak v oběhu, tím větší vzniká pravděpodobnost srážky. Satelitní operátoři již teď hlásí rostoucí počet situací, kdy se dva satelity ke srážce přiblížily.

Objevují se také obavy o dopadu vesmírného odpadu na zem. Tento týden jej na farmě v Austrálii objevili dva zemědělci. Úlomek by mohl podle astrofyzika Brada Tuckera patřit americké společnosti SpaceX. Dosud dopadl vesmírný odpad v obydlených oblastech jen několikrát, ale dochází k tomu podle Tuckera čím dál častěji.

Nová studie vědců z Univerzity Britské Kolumbie v Kanadě upozorňuje, že existuje šance jedna ku deseti, že vesmírný odpad zasáhne v příštím desetiletí smrtelně nějakého člověka. Vyšší pravděpodobnost dopadu je podle nich v oblastech blíže rovníku. NASA odhaduje, že asi 80 procent obyvatel planety není proti dopadu vesmírného odpadu chráněno vůbec nebo žije v obydlích, která poskytují jen omezenou ochranu.