Erupce na ostrově Tonga byla nejsilnější za posledních 140 let, tvrdí vědci

Snímek společnosti Maxar ukazuje následky erupce podmořského vulkánu v jižním Pacifiku.

Podle vědců byla erupce vulkánu Hunga Tonga-Hunga Ha'apai na ostrově Tonga, k níž došlo letos v lednu, nejsilnější za posledních 140 let, od erupce sopky Krakatoa v roce 1883.

Lednová erupce sopky na ostrově Tonga byla největším výbuchem, jaký kdy moderní přístroje v atmosféře zaznamenaly, potvrdili vědci. Byla mnohem větší než jakákoli sopečná událost ve 20. století nebo dokonce než jakýkoli test atomové bomby provedený po druhé světové válce, napsal web BBC.

Vyplývá to z dvojice vědeckých článků v časopise Science. Z nedávné historie „konkurovala vyvolanému atmosférickému narušení“ pravděpodobně pouze erupce sopky Krakatoa v roce 1883, stojí v práci. Exploze na ostrově Tonga podle vědců vyvolala infrazvukové vlny, které přístroje registrovaly až ve vzdálenosti 10 000 kilometrů, například na Aljašce.

Ostrov utvořený okolo podmořského vulkánu Hunga Tonga-Hunga Ha'apai byl při erupci kompletně zničen, dokazují satelitní snímky pořízené zhruba 12 hodin po erupci. Zmizení sopky pod hladinu oceánu vulkanologům ztěžuje monitorování její aktivity. Souostroví bylo na pět dní zcela odříznuto od světa, exploze poškodila jediný mořský kabel z optických vláken přivádějící na ostrov internet.

Výbuch uvolnil stonásobek mechanické energie ekvivalentní jadernému výbuchu v Hirošimě, odhadli vědci. Podle odhadu OSN katastrofa výrazně zasáhla do života velké části ze zhruba 105 000 obyvatel.

„Tonga byla skutečně globální událostí, stejně jako Krakatau, nyní máme ale k dispozici všechny tyto geofyzikální pozorovací systémy a ty zaznamenaly něco, co v moderních datech opravdu nemá obdoby,“ řekl dnes BBC Robin Matoza z Kalifornské univerzity v Santa Barbaře, který je hlavním autorem jedné z publikací.

Erupce na Tonze, která přišla na konci několikatýdenní aktivity podmořského vulkánu Hunga Tonga-Hunga Ha'apai, podle BBC vyvolala několik atmosférických tlakových vln, které se šířily do obrovských vzdáleností. Dunění hlásili i lidé na Aljašce, přistroje je zaznamenaly i ve Velké Británii.

Výbuch sopky na Tonze podle údajů ověřených BBC vyvolal atmosférickou tlakovou vlnu srovnatelnou s největší jadernou explozí v dějinách, Car-bombou odpálenou Sověty v roce 1961. Vlna po výbuchu tonžské sopky však trvala čtyřikrát déle.

Publikace se detailně zabývaly tzv. Lambovými vlnami, pojmenovanými po matematikovi Horace Lambovi z počátku 20. století. Jde o energetické vlny ve vzduchu, které se šíří rychlostí zvuku po dráze vedené povrchem planety. Impulsy těchto vln, které vznikly při erupci vulkánu, obkroužily Zemi podle vědců nejméně čtyřikrát.

Ve Velké Británii, která je od Tongy vzdálena asi 16 500 kilometrů, tak podle nich začaly tyto impulsy přicházet večer 15. ledna, tedy asi 14 hodin po erupci, k níž došlo na druhé straně planety.

„Jestli jste někdy chtěli důkaz, že atmosféra je pozoruhodně propojená věc, tak to byl právě tento důkaz. A to, co se děje na jedné straně planety, se může šířit rychlostí zvuku na druhou stranu,“ uvedl Giles Harrison, fyzik z University of Reading a spoluautor jedné z prací.

Souostroví Tonga leží zhruba 1900 kilometrů severně od Nového Zélandu v tektonicky aktivní oblasti na rozmezí dvou litosférických desek. Podmořská sopka Hunga Tonga-Hunga Ha'apai tam vybuchla i v roce 2015, několik aerolinek kvůli tomu tehdy muselo rušit lety.