Hlavní obsah

Maďaři tlačí EU k „šalamounskému“ embargu na ruskou ropu

Foto: Alexandros Michailidis, Shutterstock.com

EU dumá, co by mohlo přesvědčit vládu premiéra Viktora Orbána k souhlasu s embargem.

Reklama

aktualizováno •

Původní předpoklad, že se Budapešť podaří obměkčit dodatečnými penězi ze zdrojů EU, nejspíš padl. Do plánovaného termínu dohody o zákazu dovozu ruské ropy už zbývá jen pár dnů.

Článek

Už 4. května představila šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová návrh šestého balíčku sankcí, které mají potrestat Rusko za vpád na Ukrajinu. Členské státy EU se však dodnes nedohodly na klíčovém opatření z tohoto souboru – na zákazu dovozu ruské ropy a rafinovaných paliv.

Jednání o embargu na ruskou ropu jsou zásadním testem akceschopnosti EU. Smělé opatření by mělo připravit režim prezidenta Vladimira Putina o citelnou část příjmů, ze kterých může financovat válku. Zároveň by však tvrdě dopadlo na státy, které nemají snadnou alternativu k dodávkám z Ruska.

Rozhovory o návrhu Komise se zasekly hlavně kvůli odporu Maďarska, které namítá, že je na dodávkách z ruských ropovodů příliš závislé. Diskuse mezi diplomaty z členských zemí se proto od začátku točí kolem otázky, co by mohlo vládu staronového premiéra Viktora Orbána přimět k souhlasu.

Vyjednavači z členských států EU se snaží, aby se k dohodě dospělo do summitu hlav států a předsedů vlád, který se sejde v pondělí. Orbán tento týden vyloučil, že by se o embargu mohlo jednat i tam. Na dohodu tedy zbývá už jen pár dní včetně nadcházejícího víkendu.

Původní idea Evropské komise, že si získá souhlas Maďarska finančními kompenzacemi, se pravděpodobně nenaplní. Podle diplomatických zdrojů webu Politico.eu tomu brání dvě překážky.

První souvisí s tím, že Brusel v minulosti podmínil vyplácení dodatečných prostředků Maďarsku tím, že Orbánova vláda prokáže zlepšení v oblasti právního státu. Neboli, že omezí korupci a další prohřešky při nakládání s dotacemi, které EU Budapešti dlouhodobě vyčítá.

Druhý problém spočívá v tom, že uvedená podmínka se patrně týká i prostředků na energetickou infrastrukturu z nového dotačního programu RePowerEU, kterým se chce EU odpoutat od ruských surovin. Objevují se spekulace, že některé členské země nechtějí z programu financovat ropná zařízení, a množí se také obavy, že Brusel na plán nenajde dostatek peněz.

Místo finanční náhrady se nicméně rýsuje jiné, trochu šalamounské řešení, které by ulevilo nejen Budapešti. Podle neoficiálního návrhu by se embargo zatím vztahovalo pouze na ropu dováženou po moři.

„Ropné embargo můžete rozdělit na dvě části: na moře a ropovody. Začínáme s ropou po moři, protože u lodí je větší flexibilita,“ citovalo Politico jednoho z diplomatů. „Výhodou je, že nepomáháte samotnému Maďarsku, ale pomáháte celé malé skupině vnitrozemských zemí,“ dodal nejmenovaný zdroj.

Podle téhož diplomata by se takové částečné embargo na ruskou ropu dalo vyjednat „za tři hodiny“. Při dostatku politické vůle by tedy dohoda mohla být na stole ještě před pondělním summitem.

Takové řešení by bylo výhodné i pro Česko, které nemalou část pohonných hmot získává přes ruské ropovody. Návrh má ale i své odpůrce. Například Řecko a Kypr se zákazem dovozu ruské ropy po moři nesouhlasí.

Signály o šancích na dohodu o embargu jsou zatím různé. Šéfka Evropské komise von der Leyenová v úterý varovala před „falešnými očekáváními“. Předseda Evropské rady Charles Michel nicméně ve středu řekl, že je „jisté“, že maďarský odpor k zákazu ropy bude možné vyřešit do pondělí.

Na druhou stranu nový maďarský ministr pro regionální rozvoj a fondy EU Tibor Navracsics prohlásil, že dohodu o embargu neočekává v nadcházejících dnech. Zároveň ovšem uvedl, že je ohledně dohody „optimistický“.

Pro nynější maďarskou vládu, která nastoupila do úřadu tento týden po dubnovém volebním vítězství Orbánova Fideszu, jsou pohonné hmoty obzvlášť citlivé téma. Stát už od loňska garantuje jejich maximální ceny, což ale zvedlo mohutnou vlnu nákupní turistiky ze sousedních zemí, kde jsou ceny benzínu a nafty vyšší. Ve čtvrtek Orbánova vláda oznámila, že dotované pohonné hmoty budou moci od pátku tankovat jen vozy s maďarskou registrační značkou.

Není proto vyloučeno, že EU kvůli nezlomnému Maďarsku nakonec sáhne k mimořádnému řešení a ropné embargo vyjme ze šestého balíčku protiruských sankcí.

Jinou, i když spíše teoretickou možností, kterou tento týden zmínil německý ministr hospodářství Robert Habeck, je vyčlenění Maďarska. K ropnému embargu by se zavázalo všech zbývajících 26 členských zemí EU.

„Pokud předsedkyně Komise řekne, že to uděláme v šestadvaceti bez Maďarska, pak je to cesta, kterou bych šel, od EU jsem to ale neslyšel,“ řekl Habeck v rozhlasové stanici Deutschlandfunk.

Jednání o ropném embargu bedlivě sleduje Ukrajina. V posledních dnech Kyjev nepřímo pohrozil, že by mohl zasáhnout do přepravy na větvi ropovodu Družba, který vede přes ukrajinské území do Maďarska.

„Ukrajina má v rukou úžasnou páku, ropovod Družba,“ řekla poradkyně ukrajinského ministra energetiky Olena Zerkalová. „Mohlo by se s tím něco stát,“ dodala. Podle ní bude, že bude na ukrajinském prezidentovi Volodymyru Zelenském, aby rozhodl, zda bude Ukrajina mluvit s Viktorem Orbánem jazykem, kterému „rozumí a který vnucuje Evropské unii“.

Aktualizace 10:17: Doplnili jsme informaci o dvojích cenách pohonných hmot v Maďarsku a pohrůžce Ukrajiny, že zasáhne do ropných dodávek pro Maďarsko.

Reklama

Doporučované