Hlavní obsah

Neobvyklá nehoda letadla v Číně. Expert popisuje, co se mohlo stát

Foto: Profimedia.cz

Letadlo čínské společnosti China Eastern Airlines. Ilustrační snímek.

Reklama

Na jihu Číny havarovalo letadlo se 132 lidmi na palubě. Čínské aerolinky kvůli nehodě dočasně odstavily z provozu všechna letadla typu Boeing 737-800. Podle experta na leteckou dopravu Ladislava Kellera jde o nevšední krok.

Článek

Letoun Boeing 737 havaroval ve venkovské oblasti poblíž města Wu-čou v oblasti Kuang-si, uvedla státní televize CCTV. Agentura Reuters s odkazem na server Flightradar24 píše, že se jednalo o šest let starý Boeing 737-800.

Stroj, který odstartoval ve 13:11 místního času (6:11 SEČ), po 14:20 místního času (7:20 SEČ) začal ztrácet rychlost a následně prudce klesat. Nad městem Wu-čou dispečeři s letadlem ztratili kontakt.

Ještě ve 14:20 bylo letadlo ve výšce 8869 metrů, po dvou a čtvrt minutách už kleslo do 2766 metrů a o dalších 15 sekund později už bylo pouze ve výšce necelého kilometru, což je zároveň poslední záznam.

Příčina nehody zatím není známá

„Příčina pádu letadla se stále vyšetřuje. Společnost vyjadřuje upřímnou soustrast cestujícím a členům posádky, kteří při této letecké nehodě zahynuli,“ uvedla letecká společnost v prohlášení. I čínský prezident Si Ťin-pching vyzval vyšetřovatele, aby co nejdříve zjistili příčinu nehody a zajistili naprostou bezpečnost letového provozu.

Možnosti, proč k nehodě mohlo dojít, pro Seznam Zprávy popsal kapitán a instruktor Boeingu B-737 Ladislav Keller z Ústavu letecké dopravy ČVUT. Ten zároveň zdůraznil, že předběžnou vyšetřovací zprávu lze čekat nejdříve za měsíc a že o příčinách nehody zatím lze pouze spekulovat.

„Jednou z nejčastějších příčin toho, kdy letadlo přejde do střemhlavého letu, je rozpojení podélného řízení. To znamená, že piloti nemohou ovládat výšková kormidla. Takový případ jsem u Boeingu ještě nikdy nezaznamenal,“ uvedl pro Seznam Zprávy dlouholetý pilot Keller.

„Když dojde u Boeingu k přetržení řídicích lan na jedné straně, bez problémů se letadlo dá řídit lany na straně druhé. Pokud funguje hydraulika, neexistuje problém. Tato možnost je tedy krajně nepravděpodobná,“ dodal.

„Další, ještě bizarnější možností je, že na palubě letadla došlo v kabině k nějakému zápasu. Mohlo tedy také jít o pokus o únos, kdy to letadlo nikdo neřídil. Zrovna tak to mohl být sebevražedný pokus jednoho z pilotů. Takových případů tady také byla celá řada. Můžeme spekulovat o čemkoli, a cokoli si vymyslíme, je stejně pravděpodobné,“ prohlásil Keller.

„Obvykle je letadlo během cestovní fáze letu v režimu autopilota. Je tedy velmi těžké pochopit, co se stalo,“ řekl agentuře Reuters čínský letecký expert Li Siao-ťin.

Dočasná odstávka všech Boeingů 737-800

Společnost China Eastern Airlines patří mezi trojici největších čínských aerolinií. Létá na řadě domácích i mezinárodních tras a obsluhuje 248 různých destinací, píše Reuters.

Internetové stránky společnosti a čínské pobočky Boeingu se po nehodě přebarvily do černobílé, firmy tak chtějí vyjádřit úctu předpokládaným obětem. Aerolinky už oznámily, že dočasně odstaví všechna letadla typu Boeing 737-800, píše čínské státní médium CGTN.

K vyřazení letadel z provozu nebo pozastavení letové způsobilosti jako u Boeingu 737 Max nevidím důvod. Je to dost neobvyklý krok, ale také záleží na tom, kolik těch letadel mají. Jestliže je to jen malá část flotily, společnost to ani zdaleka neochromí.
Ladislav Keller, dlouholetý pilot a kapitán

„K vyřazení letadel z provozu nebo pozastavení letové způsobilosti jako u Boeingu 737 Max nevidím důvod. Je to dost neobvyklý krok, ale také záleží na tom, kolik těch letadel mají. Jestliže je to jen malá část flotily, společnost to ani zdaleka neochromí. Letecký provoz pořád není tak intenzivní. Zřejmě k tomu měli nějaké vlastní důvody,“ řekl Keller.

Předběžná zpráva bude podle Kellera zveřejněna v průběhu několika týdnů až měsíců, v závislosti na tom, jak bude vyšetřování složité.

„Pokud se najdou tzv. černé skříňky (zapisovač letových údajů a zapisovač zvuků v kabině), průběh letu bychom měli znát zhruba do měsíce. To bychom se měli dozvědět ty základní parametry, jestli na letadle byla nějaká závada. Závěrečná zpráva podle mých zkušeností nebude k dispozici dříve než za dva roky,“ dodal Keller.

Čína patří v posledních letech v bezpečnosti letecké dopravy k nejlepším na světě, píše agentura Reuters. Poslední smrtelná nehoda civilního tryskového letadla se tam stala v roce 2010, kdy za špatné viditelnosti havarovalo letadlo společnosti Henan Airlines, když se blížilo k letišti v I-čchunu. Z 96 lidí na palubě tehdy 44 zahynulo.

Reklama

Související témata:

Doporučované