Nevídaný objev. Dinosauří embryo v dokonale zachovalém stavu

Podle vědců se vejce pravděpodobně zachovalo díky náhlému sesuvu půdy, který ho pohřbil a ochránil před mrchožrouty.

Nejlepší dinosauří embryo, které kdy bylo nalezeno. Tak vědci mluví o zkamenělině dinosauřího mláděte schouleného ve vejci. Objev jim umožnil lépe pochopit spojení mezi dinosaury a moderními ptáky.

Článek si můžete pustit také v audioverzi.

Vědci v úterý oznámili objev dokonale zachovalého dinosauřího embrya. Nalezeno bylo v Kan-čou v provincii Ťiang-si na jihu Číny. Podle výzkumného týmu patřilo nevylíhnuté vejce bezzubému teropodnímu dinosaurovi neboli oviraptosaurovi. Jeho stáří odhadují nejméně na 66 milionů let. Embryu začali vědci přezdívat Baby Yingliang podle názvu čínského muzea, kde je fosilie uložena.

„Nejlepší dinosauří embryo, které kdy bylo nalezeno,“ okomentovala objev doktorka Fiona Waisum Maová z Birminghamské univerzity ve Velké Británii, která je hlavní autorkou nově zveřejněné studie. „Jedna z nejúžasnějších dinosauřích fosilií, kterou jsem kdy viděl,“ dodal další z členů týmu paleontologů, profesor Steve Brusatte.

„Je to úžasný exemplář… Pracuji na dinosauřích vejcích už 25 let a ještě jsem nic podobného neviděla,“ uvedla Darla Zelenitská, spoluautorka mezinárodní studie, která byla v úterý zveřejněna v časopise iScience.

„Až dosud se vědělo jen málo o tom, co se dělo uvnitř dinosauřího vejce před vylíhnutím, protože existuje jen velmi málo embryonálních koster,“ vysvětluje Zelenitská pro CNN s tím, že kosti mláďat dinosaurů jsou velmi malé a křehké, a proto se jako zkameněliny dochovají jen velmi zřídka.

Oviraptosaurus, což znamená „ještěří zloděj vajec“, byl opeřený dinosaurus, který žil v období pozdní křídy (před 100 až 66 miliony lety) na území dnešní Asie a Severní Ameriky.

Nalezené embryo měří od hlavy až k ocasu 27 centimetrů a je schoulené ve vejci o velikosti 17 centimetrů. Pokud by se vylíhl, mohl v dospělosti dosahovat dvou až tří metrů, odhadují vědci.

Nevídaný objev vědcům osvětlil spojení mezi dinosaury a moderními ptáky. Vědci z Číny, Velké Británie a Kanady zkoumali polohy Baby Yingliang a došli k tomu, že se dinosauři před vylíhnutím pohybovali a měnili polohy podobně jako mláďata ptáků, třeba kuřat.

U moderních ptáků se toto chování, kdy embryo schová hlavu pod pravé křídlo a stočí své tělo, řídí centrální nervovou soustavou a je rozhodující pro úspěšné vylíhnutí. „To naznačuje, že takové chování moderních ptáků se vyvinulo a vzniklo u jejich dinosauřích předků,“ vysvětluje doktorka Maová pro agenturu AFP.

„Překvapilo nás, že toto embryo bylo krásně zachované uvnitř vejce, ležící v ptačí pozici. Tato pozice u neptačích dinosaurů dosud nebyla rozpoznána,“ dodává doktorka Maová.

Fosilie byla nalezena v čínské provincii Ťiang-si už v roce 2000. Získal ji Liang Liou, ředitel čínské kamenické společnosti Yingliang Group. Zkamenělina skončila ve skladu, kde se na ni částečně zapomnělo. Znovu ji objevili zaměstnanci až při stavbě muzea Yingliang Stone Nature History, když třídili krabice se starými fosiliemi.

Část dinosauřího těla stále pokrývá hornina. Vědci uvedli, že do budoucna plánují použít pokročilé skenovací techniky, aby dokázali vytvořit snímek celé kostry.